Kisah sedih Aisya - Part 1

Monday, November 23, 2009

Bukan untuk menagih simpati, cuma untuk berkongsi cerita.

Aisya... anak saudaraku, baru berusia 5 tahun. Seorang budak yang keleteh..macam bertih jagung bila bercakap, sebab tu di gelar mek gege (banyak cakap) ^_^. Masa balik raya baru² ni aisya sakit tengkuk, tak boleh nak menoleh ke kiri & ke kanan. Kakak aku citer dekat seminggu gak, mungkin salah bantal, siap gi urut, pastu gi klinik. Dr. cakap mungkin urat tegang. Walaupon sakit tengkuk, aisya tetap lincah. Seminggu beraya di KL, rupa²nya itulah kali terakhir aku akan dengar suara mek gege aisya.

Segala²nya berubah bulan lepas bila aku dapat SMS mengatakan yg aisya admitted due to ketumbuhan kat belakang kepala dan akan di operate. Kakak aku citer, lepas balik dari KL, aisya jadi pendiam/murung, tak bermaya & jalan tak seimbang. Pergi klinik...dr. soh gi spital. Buat scan...ada ketumbuhan. Nampak ketumbuhan tu macam dah lama. Dr interview...tanya sama ada aisya pernah jatuh, kakak aku cakap memang ada jatuh, tapi dah lama. Lepas jatuh tu aisya tak ada plak muntah atau mengadu sakit kepala. Benda dah nak jadi kan.

Peringatan untuk kita...kalau anak jatuh terhentak, tak perlu tunggu anak tu muntah baru nak bawa gi spital. Kalau rasa terhentak tu kuat sangat trus gi spital...buat scan. Pastu dr. cakap klo anak mengadu sakit kepala atau pening, sila ambil perhatian dengan aduan anak anda. Yerlah...klo buadak 3-4 thn cakap 'ibu...pening/sakit kepala' mesti replynya 'aikk...kecik² lagi dah pandai pening/sakit kepala'. Benda² yang berkaitan kepala ni kena amik serius sket. Tak kisahlah klo anak anda mengadu tu baru berumur 2thn ++.

Berbalik kepada cerita, 1st time aku melawat aisya kat spital, aisya ok lagi, baru lepas operate kluarkan air dari kepala. Masuk operation yang kedua...dr. keluarkan ketumbuhan kat belakang kepala. Botak sudah kepala aisya. Keadaan aisya masih ok + stabil. Lepas beberapa kali operation, keadaan makin teruk. Leher terpaksa di tebuk sebab aisya tak bley bernafas sendiri. Dari wad biasa, masuk ICU dan skang......aisya koma. Bergantung pada mesin pernafasan.

Bersambung....


You Might Also Like

4 comments

  1. kesiannya.. peringatan utk kita juga kalau anak jatuh kene check betul2.

    ReplyDelete
  2. gulp .. ya allah sedihnye fiza..

    mintak2 aisya bertambah sihat aminnhn

    (pas nih xdulik la kalu org ckp aku melebeh.. sami buat diving aje aku bwk g sepital)

    ReplyDelete
  3. NADNYE, NIEZA & ELY: Kesian kan.

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive