Penyakit LUPA yang makin menjadi²

Wednesday, November 25, 2009

Semua orang alami perkara macam ni kan, especially lepas delivery. Makin menjadi² lupanya. Kenapa erk? Orang kata sebab urat dah banyak putus masa delivery. Tak tahu lah sejauh mana kesahihan nya. Penyakit lupa aku ni pon dah melampau² plak. Antaranya...tertinggal HP kat office, betul² atas meja, nasib tak hilang. Lupa nak pakai helmet, dah hantar iman kat nursery baru perasan helmet tak pakai, patutlah rasa ringan jer kepala ni. Lupa letak barang kat mana dan yang paling havoc adalah semalam..aku lupa gosok gigi...(ha, gelaklah tu), nasib tak bau...ahaks...sengal tak sengal pelupanya aku. Pagi ni hubby siap bagi berus & ubat gigi, takut aku lupa lagi. Isshhh...tak bley jadi macam ni. Jom kita selidik apa sebab penyakit lupa ni dan macam mana nak kuatkan daya ingatan.

Penyakit Lupa. Antara penyebabnya adalah:-

- Makan kepala ikan
- Organ dalaman binatang seperti hati. Limpa, jantung, perut dan yangseumpamanya melainkan atas nasihat doktor untuk keperluan kesihatan.
- Makan Makanan yang tercemar oleh semut kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan menjadi lemah.
- Jangan makan berlebihan (makan semasa lapar berhenti sebelum kenyang).
- Jangan minum air antara suapan makan. Maksudnya, jangan minum sebelum anda selesai makan.

Selain daripada itu, elakkan sukan yang boleh menyebabkan gegaran yang kuat kepala seperti tinju, gusti dan sebagainya. Pergaduhan / berkelahi sesama sendiri dengan memukul kepala juga boleh menyebabkan penyakit lupa. Gegaran di kepala yang kuat dan terlalu kerap akan mengakibatkankadar sejenis bahan kimia yang dipanggil 'dopamin'akan berkurangan di dalam sel-sel otak. Lalu mengakibatkan daya ingatan yang lemah dan otot-otot yang kurang bermaya.

Rahsia Menguatkan Daya Ingatan:-

Untuk menguatkan daya ingatan,dengan rahmat dan sayang Allah SWT, kita dikurniakan makanan yang baik dan dapat menguatkan sistem saraf kita. Diantara jenis makanan yang boleh meningkatkan fungsi ingatan adalah:

- Buah anggur hitam
- Madu lebah
- Halia
- Buah badam
- Susu
- Air zam zam
- Kismis
- Jus karot & madu
- Epal
- Kurma
- Ikan tuna
- Tempe
- Air soya

Itu hanyalah sebahagaian daripada makanan yang boleh meningkatkan daya ingatan manusia. Selain daripada itu, oksigen juga amat penting untuk merangsangotak supaya sentiasa cergas dan cerdas. Satu teknik mengawal pernafasan yang amat baik diamalkan adalah dengan menarik nafas sebanyak 7 kiraan, kemudian tahan nafas sebanyak 14 kiraan. Ulang selalu terutama sewaktu keletihan. Keterang-keterangan di atas hanyalah sebahagian kecil drpd cara-cara meningkatkan keupayaan ingatan/otak. Yang paling penting ialah ingat Allah SWT selalu. Daya ingatan akan ertambah kukuh sekiranya tidak sesaat un kita lupa kepada-NYA. Amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda. Disamping itu latihkan diri berzikir seperti berikut: - 1) Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu. 2) Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari. Insyallah jika selalu mengamalkannya, daya ingatan semakan kukuh dan mudah menerima ilmu dan mengingatinya.


You Might Also Like

3 comments

  1. lupe pakai helmet? ahhahahhaahaahhahahha comelnyeeeeeeee hahahahhahahahahhahahahah

    fiza. sama la kite. aku nye pelupa bese info2 psl keje, nama2 tempat, nombor2.. eeii kalu boss tnya mende yg baru disebut 3 minit lps tap dh xingat..rasa cam nk tendang bakul aje..

    ReplyDelete
  2. nieza pun samooo ..

    pelupa ya amat ..
    selalu kena tegur dgn husband ..
    adoyaiii

    ReplyDelete
  3. ELY: Aku pon sama, nak kena tulis apa yg bos cakap :)

    NIEZA: Silalah makan makanan yang boleh menguatkan daya ingatan, peringatan utk diriku juga (^_^)

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive