Peringatan - 8c Sebab Suami Benci Isteri

Tuesday, November 17, 2009

Info yang sangat menarik untuk di kongsi bersama teman² dari Dr. Fadzilah Kamsah ☺☺

C1. CABAR

Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…

C2. CABUL

Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua…

C3. CELUPAR

Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.

C4. COMOT

Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.

C5. CEMBURU

Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2…

C6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.

C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….

C8. CUAI

Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa & lalai… ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu.

Renung²kanlah dan selamat beramal…..


You Might Also Like

7 comments

  1. thanks for sharing..
    hope boleh jadi isteri yg perfect tapi mana ada manusia yg sempurna kan.. ada kelebihan dan ada kekeurangan...
    sama2 kita renungkan dan berubah ke arah yg lebih positif..
    :)

    ReplyDelete
  2. Sharing is caring ^_^ , btul tu, nobody perfect. Smoga kita dpt memberikan yg terbaik utk suami kita ☺☺

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing ye fiza
    ya lah kan! kita ni bukannya 100% perfect..moga dapat dijadikan panduan untuk kita semua kan!

    ReplyDelete
  4. wahh thanks fiza... ade few la kena ubah.. terutama part comot tuh.. kat umah muka aku agak comot tapi pakaian seksi hahahahhaha

    ReplyDelete
  5. ZARIN: Kasihmu ku terima zarin ^_^, btul3x..panduan utk kita bersama.

    ***********************************************

    ELY: Sama² ely...wakakaka...klakar lah statement ko ni, papi lagi suka ko seksi kannnn ☺☺☺, tak per...berubah utk kebaikan ^_^

    ReplyDelete
  6. sama2 la beringat.. kadang2 terlupa

    ReplyDelete
  7. Nad, ingat mengingati amalan mulia...ahaks..☺☺

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive