Peringatan Untuk Kita...Pesanan dari Ayah kepada Arwah Adik Faris Nur Danial

Friday, February 24, 2012

Aku rasa ramai yang dah tau kisah arwah adik Faris Nur Danial ni kan. Kalau yang tak tau tu bley baca kat SINI. Banyak kisah pasal arwah. Dan yang paling buat hati aku betul² tersentuh adalah pesanan dari ayah arwah.

Peringatan untuk kita sebagai ibu bapa. Hargailah, sayangilah dan belailah anak² dengan penuh kasih sayang selagi mereka masih ada. Meh baca:

1. Bila anak merengek bangun malam, janganlah marah dia. Jangan merungut kenapalah kena bangun malammmmm.. mengantuk.. etc... That might be the last night that he/she doe...s that.

2. Bila anak mintak mainan atau sesuatu kalau mampu, kita cubalah berikan. That might be the last night that he/she ask for something.

3. Bila anak nak susu, berikan dgn penuh kasih sayang... That might be the last day that he/she drinks it. Sama ada susu ibu atau susu formula, dua dua sama je. Pemberian dari ibu/ayah kpd anak.

4. Bila anak buas dan nakal, sabarlah. That might be the last day that we can see him/her being active.

5. Bila suapkan anak makan, suaplah dgn penuh kasih sayang... That might be the last food that he/she eats.

Tetiba teringat kat anak², teringat layanan yang dah kita berikan sebelum nih. Kekadang kalau anak demam kita turut kena tempias, letih lah sebab anak meragam...marah² sebab tak tau apa yg anak nak. Anak buat salah sikit dah kena leter. Anak minta mainan even anak jenis jarang meminta pon kita dah bising²...membazir.

Ya! allah...berilah kami kesabaran yang tiada terbatas untuk kami mendidik anak² kami. Aku nak kena print pesanan nih, nak tampal buat peringatan untuk diri sendiri.

Al-Fatihah untuk bidadari syurga, arwah Faris Nur Danial

You Might Also Like

21 comments

  1. Semoga kita jadikan pengajaran kan....

    Insyaallah, sebenarnya kesilapan tu lebih baik, sbb kita ble belajar..

    ReplyDelete
  2. SEDIH JUGA MEMBACANYA KERANA SAYA JUGA MEMPUNYAI ANAK. ANAK SAYA ANGIN, SAYA PUN ANGIN SATU BADAN.. HARAP LEPAS NI DAPAT BERUBAH.. SAYANG ANAK SAYA.. ;)

    ReplyDelete
  3. Sedihnya pesanan ini tapi mmg betul kan... anak ini hanyalah 'pinjaman' daripada-Nya buat kita. Moga kita semua dpt memberikan mereka kasih sayang dan perhatian yg secukupnya.

    Al-Fatihah buat si comel ahli syurga...

    ReplyDelete
  4. A'aa betoi tu.. Alhamdulillah setakat ni saya dikurniakan kesabaran yg tinggi olehNYA..

    Memang dari dulu, saya memegang prinsip "layan orang yg kita sayang dengan menganggap setiap hari adalah hari terakhir kita bersama mereka"

    so, secara tak langsung, kita pasti akn layan mereka baik2 kan.. semoga kita semua dikurniakan Allah kesabaran yang tinggi dalam mendidik anak2 juga sebagai seorang isteri & seorang ank..

    ReplyDelete
  5. dah baca jugak td kat fb. n dah blog kan jugak. tetiba teringat kat anak no. 2..dia mintak nk burger mcD tak bwk pergi lagi :(

    ReplyDelete
  6. memang sedih mengenangkan.. moga keluarga arwah faris tabah menghadapinyer...

    ReplyDelete
  7. Bkn setakat anak2 sbnrnya...ibubapa kita pun. Sampai ms, kite kena jaga mereka kan? Ade org, lom pape dah kate tak sgp nak jage org tua sendiri...

    =(

    ReplyDelete
  8. tumpang sedih utk keluarga arwah atas kehilangan

    ReplyDelete
  9. dikk
    bila kita marah anak kerana kita nak mengajar
    bila kita mengherdik anak kerana kita nak mendidik
    dlm islam semua kena bersederhana ..
    ingatan ini utk kita agar kita tidak leka dan sentiasa sedar dlm segala hal bukan hanya dgn anak2 kita haruslah bersederhana dan beringat selalu .. setiap perkara ada batasnya ..
    dlm mendidik anak juga ..
    kerana marah adalah kerana sayang ..
    bukan marah kerana nak membunuh ...
    cuma kita perlu beringat selalu
    jgn biarkan perasaan sayang kita nanti membunuh anak itu sendiri ..

    kisah arwah buat tauladan pada kita betapa berharganya anak ketika dia telah tiada .. semua menjadi sempadan kepada kita bahawa anak2 itu adalah harta x ternilai yg selalu kita kena ingat , ia hanyalah pinjaman semetara kepada kita .. ;)

    ReplyDelete
  10. sedih baca n3 ni...terus teringat kat anak2 kat taska..terus rasa nak balik sekarang jugak...nak peluk cium dorang...

    ReplyDelete
  11. memang sedih... al-Fatihah buat adik Faris...

    ReplyDelete
  12. anak2 harta paling berharga..sunyi tanpa anak2

    ReplyDelete
  13. Al-Fatihah..memang sedih semasa mengangkat jenazah arwah faris tempoh hari. Menitis airmata tanpa disedari..

    ReplyDelete
  14. syahdunya baca pesanan ayah arwah ni, mmg terkesan di hati semua ibu2, yang pasti syurgalah tempatmu sayang

    ReplyDelete
  15. salam akak.. setuju ngn entry ni.. bglah ksh syg semasa kite msh ada peluang, msh diberi kesempatan.. ttp bab permainan perlu dipilih juga kan kak? untuk mengajar tidak semua permainan itu elok dan bgs tuk dimiliki..

    ReplyDelete
  16. perkongsian yang beginilah yang sebenarnya memberikan dorongan untuk terus berblogging. :)

    ReplyDelete
  17. Al-Fatihah...

    Saya tak baca sgt cerita ttg adik ni, tak smp hati...teringat kat anak :(

    ReplyDelete
  18. 2x dah baca haini psl ni..sebak dan tersentuh..kdg2 ada jgk marah bila anak mngis tgh mlm :(

    ReplyDelete
  19. sangt touching bila membaca entry nih..tetiba teringat malam tadi saya marah2 kt sufiya anak sulung saya..cian kt dia...

    ReplyDelete
  20. lya sndiri tsgt2 la sebak bila mbacanya...

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive