Awak...Pilihan Di Tangan Awak, Pilihlah yang TERBAIK!!!

Friday, September 28, 2012

  

"kalau awak berhadapan dengan dua pilihan, cuba awak senaraikan kebaikan dan keburukan kedua-dua pilihan tu. Jika lebih banyak buruk dari baiknya, maka tinggalkanlah ia."

Kadang-kala kerana masih ada berbaki karat-karat jahiliyyah dalam diri kita, pilihan kita itu selalunya silap. Pilihan itu bukan kerana Dia. Tetapi kerana kecintaan kita kepada dunia dan kecintaan kepada orang yang kita cintai.

Berwaspadalah.
Kalau salah membuat pilihan, menyesal kemudian tak berguna lagi. Menangis air mata darah sekali pon, takkan merubah apa². 

Kadang-kadang,

ALLAH sengaja menghadirkan seseorang untuk membuat kita JATUH dan PUTUS ASA kerana DIA mahu kamu BELAJAR untuk berdikari tanpa mengharapkan bantuan orang lain selain dariNYA..

Kata² hikmah buat peringatan diri ini:

SEMAKIN Allah sayang kepada seseorang hambanya,
SEMAKIN kuat ujian buatnya...

Note: Ya! Allah, Ya! Rahman, Ya! Rahim...Kuatkan imanku, tetapkan imanku. Berilah aku kekuatan dan semangat yang tinggi untuk aku mengharugi ujian dan dugaan dariMU. Sesungguhnya dugaan ini amat berat untuk di pikul. Tunjukkan lah aku petunjukmu ya! allah. Hanya engkau yang maha mengetahui apa yang terbaik buat hambamu ini.  


You Might Also Like

26 comments

  1. wisely said!

    betul. bila diuji begini, kita akan tersedar dan kembali kepadaNya. malu kerana kita hanya dekat dengan Pencipta tatkala dilanda ujian.

    apa-apa pun, hanya Allah tau apa yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. kata2 nie memberi motivasi pd sy jugak..semoga akak kuat hadapi semua nie, doa sy mengiringi akak..

    ReplyDelete
  3. itulah dunia ni tempat cubaan, tak ramai manusia nak ambil pelajaran..take care..moga semuanya baik2 buat semua sahabat2 blogger

    ReplyDelete
  4. ya Allah..kuatkan iman ku juga muslimin dan muslimat semua...aaminnn

    ReplyDelete
  5. pilihan ni kena buat dengan teliti, hati-hati supaya tidak menyesal nanti

    ReplyDelete
  6. tabah dan redha dengan ujian yang menimpa... insyaAllah ganjaran pahala dan syurga untuk kita...

    ReplyDelete
  7. sebab tu kita sangat di tuntut sentiasa ingatkan Allah ketika senang, sebab bila waktu susah pasti mudah mendpat pertolongan Nya

    ReplyDelete
  8. tabah dan redha dengan ujian Allah... Moga Allah kurniakan ganjaran pahala dan syurga buat kita... insyaAllah...

    ReplyDelete
  9. salam fiza..harap fiza ok2 aje..k dee juga berdoa agar apa pun masalah Allah SWT akan mempermudahkannya..

    jaga diri, jaga keluarga..take care ok..

    ReplyDelete
  10. istikarah.. tunjukkan jalan yang terbaik antara dua pilihan...

    ReplyDelete
  11. istikharah. usaha, ikhtiar...dan kemudian baru berserah.

    ada masanya hati lebih mengikut kepada "apa org kata" dr mengikut "apa Allah kata"

    :)

    ReplyDelete
  12. moga fiza tabah hadapi segala ujian ni... DIA sayangkan fiza, sbb tu DIA sedang menguji fiza.. kuatkan semangat..

    ReplyDelete
  13. Istikarah..salah satu jalan terbaik..

    ReplyDelete
  14. sesah nak buat pilihan...memang susah...

    ReplyDelete
  15. JIKA DIBERI PILIHAN.. PILIHLAH DENGAN CARA BERFIKIR DENGAN SEWAJARNYA DAN PENTING BERSABAR...

    ReplyDelete
  16. Yup.. Sokong 100% post entry nieh...! Terbaik! Alhamdulilah..

    ReplyDelete
  17. Amin.... Muga kita diberi petunjuk untuk memilih yg terbaik...

    ReplyDelete
  18. Amin.... Muga kita diberi petunjuk untuk memilih yg terbaik...

    ReplyDelete
  19. Betul tu...tp kita kadang2 sntiasa brdoa spaya sgala yg jd hak kita tak hilang...yaAllah...tamaknya la kita ni kan kadang2....

    ReplyDelete
  20. semakin Allah S.W.T syg pada hambanya semakin kuat ujian yg diberi....betul kan...sbb wani pun tgh diuji skang ni

    ReplyDelete
  21. salam dear...

    bykkan istighfar, bykkan ingat Allah ye...

    tolong kuat ye Fiza, please...
    ingat, aku sentiasa ada utk ko...

    take care...

    ReplyDelete
  22. terima kasih awakk.. atas kata² semangat ini.... moga kt di kuatkan iman menghadapi ujian yang dtg..

    ReplyDelete
  23. harap fiza dan akak sama2 tabah ok .. kita masing2 punya masalah yg hanya allah sahaja yg tahu ..
    apa2 punn kita memang kena sabar dan tawadduk untuk menerima segala ujian ini .. aminnn

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive