Setuju!!!...Sentap!!!...

Monday, October 15, 2012


Lu fikirlah sendiri. Info yang sangat menarik untuk dikongsi bersama. Ni saya ambik dari FB kawan saya. Peringatan untuk diri sendiri dan untuk kamu yang saya sayang.

"Amalan makan bersama lelaki dan perempuan rakan sekerja, bercampur gaul dan beramah mesra 1 meja antara rakan sekerja dan makan berdua² an bersama suami orang atau isteri orang? For me, gejala yang kurang sihat dan akan mengakibatkan pergaulan mesra antara suami atau isteri orang lain dan menambahkan lagi kemesraan lelaki dan perempuan yang ajnabi. 

For me, cukuplah hubungan di tempat kerja itu bagi especially for married women/men...hanya setakat hubungan KERJA, BERKOMUNIKASI TENTANG KERJA...tidak lebih daripada itu. Melalui pandangan  mata saya, ramai orang islam kita yang berkahwin tidak menjaga adab dan tatasusila ini.  

Dalam Islam, saya selalu mengingati kata² seorang ustazah ini melalui program al-hidayah tv3, dimana beliau menasihati agar TIDAK ADANYA PERGAULAN MESRA ANTARA SUAMI/ISTERI ORANG LAIN.. kerana pepatah melayu, siikit² lama² jadi bukit.. sikit² anda bergaul mesra dengan yang lain, lama² anda bertambah mesra.. pergaulan suami/isteri di rumah akan hambar.. kerana DI LUAR LEBIH MESRA DAN MENARIK.. - FIKIR-FIKIRKAN.. ANDA MENCORAK HUBUNGAN DAN BATAS PERGAULAN DIRI ANDA-"

Amacam? Setuju tak? 

Perempuan Ajnabi = adalah setiap perempuan yang bukan isteri, dan bukan pula sebagai salah satu dari perempuan-perempuan mahram. Wallahu A’lam.

Note: Bagi saya, inilah salah satu punca keruntuhan rumahtangga. Sikit²...lama² jadi bukit kan. Renung² kan.


 

You Might Also Like

31 komen

  1. betul tu. setuju 200%.. kekadang kita xprasan menda2 cmtu. sbb tu diriku skang jadi ibu sepenuh masa. tmpt keje lama bole menimbulkan fitnah sbb diri ku sorang je perempuan dlm department. sekian ;-)

    ReplyDelete
  2. semlm bru bc..mmg setuju sgt la..

    ReplyDelete
  3. mmg banyak terjadi..banyakkan berdoa agar rumahtangga dilimpahi rahmat..insha Allah

    ReplyDelete
  4. betul! one more thing, takkan ade istilah peremuan menjadi bestfriend pd lelaki without feeling. seme tu dongeng!

    ReplyDelete
  5. btol kak...kat luar/ tempat keje kdg2 tengok suami/ isteri org lain, kdg2 pk...eh, dia ni nampak lagi mesra, pandai melayan, pandai menghibur...bla..bla...lama2 lupa suami/ isteri sendiri..mula la skandal sana sini...

    ReplyDelete
  6. betul tu..sy jumpa bos skjp dlm bilik die pun da rase meremang bulu roma.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum fiza....mama sokong pendapat ini...;)

    ReplyDelete
  8. hmm...anyway, thx sharing info :)

    ReplyDelete
  9. kwn sy baru je ngadu kat saya kes ppuan rajin sms laki dia tgh mlm. bkn urusan keje pulak tu. benci la ppuan cmni. sy yg bujang ni klu da tau lelaki tu dah kawin jgn harap sy nak layan lbh2. benda yg blh elak kita elak la kn? npe nk cari masalah nk runtuhkn masjid org lain?

    ReplyDelete
  10. setuju3.. betul tu..
    budaya bgini dh jadi 1 trend plak..
    juga mjadi pnyebab ptma 'keruntuhan masjid' org lain..

    ReplyDelete
  11. betul tu. perlu ada batas pergaulan antara opismate laki dan pompuan ni. takleh la rapat sgt. kang jadik lain lak.

    ReplyDelete
  12. Ye. saya sangat bersetuju dengan entry ni. Bila dah berkahwin, kena jaga batasan dan status sebagai orang yang dah berkahwin. keep the distance, itulah pencegahnya. :)

    ReplyDelete
  13. Bergurau pun tak blh lebih2, kan?

    ReplyDelete
  14. betul tu, biarlah bergaul sekadar rakan sekerja dan bukan lebih dari itu...

    ReplyDelete
  15. tambahan... jangan cuba2 bersembang bab2 yg boleh mencetus rasa... bahaya tu...

    ReplyDelete
  16. nice sharing FIZA ;)) atlest bole buat smua org menfaat ape yg fiza share ni .

    ReplyDelete
  17. betul tu...memang akan timbul bibit-bibit itu....

    nauzubillah.....

    ReplyDelete
  18. trus terang ckp kak, dulu sblm kahwin memg ada jgk mcm tue, bukan apa kdg2 balik meeting, g kursus, pas2 pulak department nie memg dimonopoli lelaki..susah sgt nk dpt cari pempuan. Betul kak, bila kita kuar mkn sekali, cuma hormat diorg mcm abg..tp ada yg suka amek kesempatan siap ajak kahwin lg..gila btl! Lps kahwin, dh xde lagi dh seme tue, kalo xde kwn pempuan pun, kuar je sorg..dh xkisah lagi dh skrg, drpd kuar dgn laki org,,yg boleh dtgkan fitnah..dan boleh watkan org memandang rendah pd suami kita

    ReplyDelete
  19. betul2...
    kalau dara n bujang bleh x kak? hee

    ReplyDelete
  20. Setuju sangat! Ala, kenapa pilih nak makan dengan jantina lain sedangkan ada je rakan sekerja sesama jantina, ye tak? Selama aku kerja, aku tak pernah makan berdua dengan pekerja lelaki walaupun diajak berkali-kali, walaupun aku terpaksa makan sorang-sorang.

    ReplyDelete
  21. stuju sgt! selalu je nampak kat tmpt keje dulu dlm hati berdoa agar derang ni cpt2la insaf huhu

    ReplyDelete
  22. akak pun setuju,akak pun ada sesekali makan ramai2 dgn member lelaki tu ok je,tp biasanya akan beritahu dgn en.azmi dulu

    ReplyDelete
  23. saya kalau bergaul dengan kawan2 hubby mesti hubby ada jugak...mcm tak syok kalau berborak hubby tak tahu atau di belakang hubby...

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive