Kisah Seram - 'Ibu..kita nampak HANTU'!!!

Thursday, December 06, 2012


Dah bersedia ker nak membaca? Tak terbayang² ker? Hari ni Khamis malam Jumaat tau? Tak takut ker?...ekekeke...Apsal orang kaitkan malam jumaat dengan citer² seram? Tak faham mak noks. Ok..ok...berbalik kepada cerita. Kisahnya...

Sebelum tu nak tanya. Budak 5 tahun still boleh nampak benda² halus ni ker? Selalunya budak tak pandai menipu kan? Takkan budak 5 tahun nak menipu kot kan. Kelmarin (Selasa), masa on the way nak balik umah. Anak bujang mula bercerita:


Kimi: Ibu, semalam (isnin) kita nampak hantu.
Ibu: Ha...betul ker ni?
Kimi: Betul...kita nampak hantu.
Ibu: Ibu kat mana? Abah?
Kimi: Ibu tido *tgh Bf qhalif, terlelap jap*. Abah tak balik lagi
Ibu: Nampak kat mana?
Kimi: Kita nak minum air kat dapur. Nampak hantu tengah makan
Ibu: *dah tergelak tapi hati gabra* Haaaa...hantu tu makan apa?
Kimi: Hantu tu makan benda kotor
Ibu: Benda kotor? Sampah ker?
Kimi: Ha'ah...dia tengah makan sampah
Ibu: Hantu tu pakai baju warna apa?
Kimi: Merah...erk...bukan merah. Baju warna putih
Ibu: Rambut dia? Muka dia macam mana?
Kimi: Rambut dia panjang. Kita tak nampak muka sebab dia kat belakang *membelakangkan*
Ibu: Hantu tu makan sampah kat pintu dapur tu ker?
Kimi: Ha'ah. Lepas tu tiba² dia kat belakang kita pastu dia hilang
Ibu: Haaaaa...

Pastu pagi tu abah dia tanya lagi...'betul ker kimi nampak hantu?'...'betul, tapi pagi dia tak der, dia ada malam jer'. Kami dah berpandangan.

KO rasa nak fengsan ker apa bila anak cakap macam tu. Tu baru on the way nak balik. Kalau dah ada kat rumah dia citer? Mau saya duduk jer kat ruang tamu tak gerak mana². Meremang segala bulu yang ada noks. Dah lah saya ni penakut. Patutlah bebudak ni takut jer nak gi dapur. Jgn kata dapur, masuk bilik sesorang pon takut...apakah???? 

Ada satu malam tu lagi lah. Dalam bilik kedua. Saya tengah susukan qhalif. Qahirah tgh tunggu turn dia lah kan. Dia asyik merenung kat tingkap. Saya tanya 'qahirah tengok apa?' dia reply...'tu...hantu'...Ya! allah...berderau darah mak noks. Sebelum ni anak dara tu seorang yang berani tau. Lampu bilik atau dapur tutup pon dia bley masuk lagi. Tapi lately nak gi dapur takut, nak masuk bilik pon takut. Ajak teman. Kekadang kalau dia tengah makan. Dia macam ada pelawa 'seseorang' ...'nak..nak..'. Saya tanya 'qahirah cakap dengan siapa?' 'dengan kakak'. Uwaaaaaaaa...seram lah wei. Tengah menaip ni pon rasa meremang.

Tak nak fikir sangat pasal kewujudan makhluk tu. Saya pon selalu pesan kat kimi. 'Kita kena takut dengan ALLAH, tak boleh takut dengan hantu'. Pesanan buat diri sendiri pon iyer gak nih. 

Note: Minta dijauhkan dari perkara² yang tak di ingini. Semoga keluarga kita sentiasa di bawah lindunganNYA.

You Might Also Like

60 komen

  1. Anak saya pun pernah cakap dia nampak hantu. Inbgatkan dia tipu tapi dia cam sungguh2 citer. Seram gak tapi as long as "dia" tak appear depan kita & tak kaco kita tak pe la..

    ReplyDelete
  2. kak...baca la ayat2 pendiding...baca ayat kursi dan 3 Qul setiap penjuru rumah...

    ReplyDelete
  3. eeii seramnya knur baca..tak dinafikan budak2 mmg 'nampak' benda2 mcm ni..anak akak yg umur 10thn pun selalu citer dia nampak benda2 camtu kat rumah.. cuma kita selalu ingatkan dia jangan takut kepada makhluk lain kecuali Allah saja..

    ReplyDelete
  4. memang seramlah kalau tiba2 tanya anak, cakap dengan sapa?...anak jawab dengan kawan, padahal takda sapa2 pun depan dia...huhu

    ReplyDelete
  5. ERM... KALAU BETUL2 KEJADIAN, ELOK BAWAK USTAZ TENGOK2KAN RUMAH TU..

    ReplyDelete
  6. meremang bulu roma baca kak...seram btl, sy pun dpt rasa nie bula roma naik tiba2..bykkan baca alquran kak, smoga xde yg xelok berlaku, dan akak sekeluarga dilindungi..

    ReplyDelete
  7. salam FIZA...
    memang betul keujudan makluk halus nie...dan hanya orang2 tertentu saja boleh nampak....dan kejadian nie ada berlaku kat suami dan anak yan masa kitaorang dalam perjalanan balik kampung masa tu pukul 1 30 pagi...memang suami tenguk dengan jelas mukanya sebab ingat orang nak melintas perlahankan kereta tingkap memang tengah buka...masyaallah boleh bayang kan tak kalau yan yang tenguk mau pengsan di buatnya....masa tu mungkin yan tertidur agaknya...yan sedar suami yan bertakbir dengan kuat sekali yan ingat kami kemalangan rupanya nampak hantu....lepas tu tak berani lagi balik pagi2 buta....

    ReplyDelete
  8. saya rasa elok dipanggil orang yang pandai sikit untuk tengok2 rumah tu. sebab rasanya macam ada something wrong.. takut ada benda orang hantar

    ReplyDelete
  9. Scaryyynyeee... fiza..pasang zikir ayat-ayat ruqyah dalam rumah..insyaallah takde gangguan..

    ReplyDelete
  10. aduii..beria saya bca punya nk tau citer..meremang habis badan ni..

    ReplyDelete
  11. huwaaaaa..seram!!

    kak, umah akak sy pun dl cenggitu..anak dia selalu nmpk.. kata tgh main la, ngah tengok diorg la.. so, g jmpa ustaz mnta ustaz "halau" hantu tu.. akak g la darussyifa

    ReplyDelete
  12. alahai... kimi tak takut plak.... waduh... yg bace pun cm rase seram sejuk je nie... nasib siang.. lau mlm mesti tido tak lena..

    ReplyDelete
  13. ishk, betul2 seram ni kak... tapi baru2 ni jer kan jadi macam ni??

    ReplyDelete
  14. as salam

    elok amalkan surah al mulk tiap lepas isyak..kalau uzur suruh suami bacakan..in shaa Allah

    seram memang la seram kan..saya rasa budak2 tu memang nampak..moga dijauhkan dari perkara2 tak baik..tc fiza

    ReplyDelete
  15. malam ni bacakan yassin letakkan sebotol mineral besar bukak tutup nya, dah siap, renjis kan sekitar rumah. Insyaallah kita dibenarkan percaya ada nya mahkluk Allah swt bernama jin, syaitan hantu etc. tapi jgn terlalu takut atau taksub, takut makan diri.

    ReplyDelete
  16. omaiguci sy lg sanggup tatau kat uma ada hantu. klu tau mesti kat uma nk bteman je huhuuu *penakut*

    ReplyDelete
  17. Fiza kena percaya yg jin dan syaitan memang ada dah ternyata di dalam al-quran. Sebaiknya kakak nasihatkan cubalah cari ustaz yg pandai sebab sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia. Harap tak jadi apa-apa pada keluarga tapi sebaiknya mencegah sebelum terjadi apa-apa.

    ReplyDelete
  18. huwaaaaaa...aku scary ni nok...budak2 tak reti menipu...

    bykkan baca yassin nok...takut dia kacau anak2 ko pulak...huhu...lain kang jadiknya...

    ReplyDelete
  19. seram pula baca..
    betul tu nk takut,buat apa takutkn..hanya takutkn Allah.tp kt kena pcaya wujudnya juga makhluk lain di muka bumi ni.. kalu dgr dari mulut budak2 lain skit rasa,seram..sbb budak2 'special' skit mata dia bole npk ..kan,!

    ReplyDelete
  20. Dari cerita budak2 ni macam betul jer sis.. Sebab kalau nak diikutkan memang benda2 ni suka tempat2 kotor or makan benda2 kotor.. Rasa tak logik budak 5 tahun nak reka citer macam tu.. Apa pon selalu2lah perdengarkan alunan ayat2 suci dalam rumah.. MM pon selalu jugak perdengarkan alunan ayat2 suci ni dalam rumah bila dah lama tak perdengarkan.. Semoga Allah lindungi sis & family dari gangguan benda2 halus ni.. In Shaa Allah..

    ReplyDelete
  21. ya Allah anak kita sama la nok. ahmad camtu. tp semangat lemah sgt. nampak je terus demam. tu yg dia selalu demam tu. kalau trperanjat sgt dia demam. dia selalu ckp tp sebab x berapa paham sgt ckp dia kitorg abaikan je. mama, ada ultraman terbang - atas kepala kita tgh malam okeh. mama, ada atuk. Latest 'ahmad nampak hantu' - smp demam seminggu kt rumah baru. Aduhai susah hati. smp kena jumpa ustaz. ustaz kata mmng trperanjat tp wallahualam apa benda yg dia nmpak

    ReplyDelete
  22. salam kunjungan.
    mak aiii serius seramnye.. klu saya... huhuhu mmg xmsuk dapo...

    ReplyDelete
  23. eeeerrkkk!

    seram giler kan bile anak ckp mcm tu..pernah terjadi kat wina..mcm² Kira cakap kat wina tp wina buat bodoh jek...

    ReplyDelete
  24. uisyyy meremang aih...better jumpa ustaz2, bukan apa, budak tgh membesar.tkt menganggu pemikiran mereka

    ReplyDelete
  25. ishh biar betul seram juga sy baca..huhu tp budak2 lbh nmpk kan bnda2 halus nih..minta djauhkan la kite kan..adeyy gerun juga

    ReplyDelete
  26. eii
    meremang bulu roma baca citer depa ni fiza, ya allah kene bykkan baca yasin dan dengarkan oasis maghrib2 tu kan fiza, aduyaii

    ReplyDelete
  27. ingat salah masuk rumah...dok belek2 mmg betol dah rupanya rumah dah berubah baru...waaa cantik laa...

    tak nak komen cerita entry ni..seram..hish

    ReplyDelete
  28. yup sis...doakan spya famly tlindung dari suma 2..kanak2 x ble mnipu tau..dorg mmg jujur..n x tau nak mnipu pun..hoho

    ReplyDelete
  29. Huuuuuuu..harus seram...
    Sebab mata kanak kanak mmg 'dibuka hijab' nya....ada yg boleh nampak makhluk halus...

    Cuba tengok lepas ni ada lagi tak anak anak nampak 'hantu' ...

    ReplyDelete
  30. akak serammmm....huhhuhu...TT.TT tak ke toilet la nmpk nya mlm nih. :P

    ReplyDelete
  31. Tak mustahil budak sebesar itu boleh nampak sesuatu yg ghaib..semuanya dengan izin ALLAH belaka...

    ReplyDelete
  32. menakutkan la...dah la bkk entry di kala semua org tgh tido...la hai...

    ReplyDelete
  33. Salam.. Mmg bdk2 sll nmpk bende2 yg kita xnmpk. Sy sndr dr kecik dh nmpk bende tu. Tp bila dh besar ni, dh kurang nmpk. Klu blh, jgn bg ank2 bmain sorg2. Lg2 klu dia dh bckp sorg2. Tkt nanti bende tu akn bkwn dgn ank. Adk sy penah kene, sampai kene brubat kg.

    ReplyDelete
  34. Meremang bulu roma baca. Tapi rasanya budak kecik still boleh tengok. Fiza ada sorang anak buah umur 4 tahun. Selalu tu kat umah diorang tegur cakap hantu. Kekadang takut gak bila dgr.

    ReplyDelete
  35. benda-benda tu mmg ada..akak pasang zikir2 kat umah InsyAllah boleh membantu..kat umah Ana pn kadang2 ank buah nmpak jgak..

    ReplyDelete
  36. uit, kalo maknya jenis tkt, memang meremang bulu roma jugaklah kalo anak ckp nmpak hantu.

    ReplyDelete
  37. serammmm tpi akak better minx mana2 ustaz yg pandai dtg tgk rumah..sbb sepupu na pernah kena siap berkawan dgn hantu tu..pelik mak dye setiap mlm dye akan bagun pastu ckp sorang2 last bar dye bgtw mak dye kawan dye tu kesian baju ade darah sakit..bila mak dye tanye kawan muka macamne dye ckp ade tanduk 3 kat kepala...rupa2 nya mmg btul benda tu da sebati dgn kazen na..terus bawak berubat.

    ReplyDelete
  38. ishhh..biar betol..mau meremang juga bulu roma kalo ank ckp camni..tapi tak mustahil juga depa blh nmpk..tp itulah takut hayalan depa juga kan..

    ReplyDelete
  39. Uihh..super scary..
    Serius budaks tak pernah tipu.

    Cuba fiza pasangkan cd ruqyah sepanjang malam.insyaallah.mmg tuk halau jin syaitan dari mengganggu..
    Mgkn datang menyinggah.

    ReplyDelete
  40. seram jugak baca nih..mujr juga anak2 tak menangis ye masa tgk benda tu,bole lg bercerita,buatnya menangis je lg haru..moga2 takde lg gangguan mcm tu ye

    ReplyDelete
  41. fiza..sebelum perkara yg lebih buruk berlaku..i mean 'benda' tu berkawan ngan anak kita..baik fiza buat pagarkan rumah..kalau tak reti nak buat sendiri..panggillah ustaz..jgn dibiarkan lelama..benda ni kalau dia suka kt budak2 tu nanti..dia tak mau keluar tau..bukanlah nak takutkan..cuma jgn bertangguh..

    ReplyDelete
  42. mak seram nokss

    dah la mak bertugas kat muzium ni

    uwaaa!!!!!

    ReplyDelete
  43. ".. to love is to care, to care we must share..."
    get some and feel awesome at BBC MARDI Station CH39000

    ReplyDelete
  44. serammmm la kak...budak2 xpandai menipu...banyakkan baca ayat Al-Quran n ayat kursi

    ReplyDelete
  45. tol tu..bdk2 wlupon dah umur 5 thn msh boleh nmpak antu..anak saya pon kdg2 bile suh gi amik brg ape2 kt dlm bilik..dia ckp xmo la..takut..ade antu..huhuhuhu..x keruan dibuatnyer..kita plak yg takut kan..hehehe

    ReplyDelete
  46. budak2 la senang nampak..apa kata panggil org2 yang pandai dtg tgok2 rumah tu...buat bacaan yassin ke apa...mintak tawar2kan..risau plak aku yg membaca ni ha..

    ReplyDelete
  47. seramnya kak fiza, gi la jumpa ustaz

    ReplyDelete
  48. Anak saya pun umur 6 tahun salu nampak benda2 tu..sy salu main2kan dia..tp cerita dia konsisten je. Lagipun anak sy x pandai menipu. Dia mild autisme. Satu masa sy temankan kwn sy berubat sy pun saje gatal tanya ustaz tu skali la..anak sy salu cite dia nampak itu ini. Sy gelak2..x tau la betul ke tak ustaz. Lepas ustaz tu berdoa semua dia kata aah la..dia mmg nampak. YaAllah..meremang bulu roma saya. Yp dia kata rumah sy takde pape. Cuma pandangan anak sy je. So ustaz tu tolg tutupkan pandangan dia... Sekian.

    ReplyDelete
  49. anak saya pon cakap nmpk something....aduyai....risaunye...

    ReplyDelete
  50. Anak saya pun skrg ni nmpak gak bende2 pelik ni... saya mohon share kisah ni kat blog yer... chek link sini...

    Kanak-kanak Boleh Nampak Hantu Ke

    MESEJ ANDA: TAJUK ENTRI ANDA

    ReplyDelete
  51. akak kena selalu baca ayat2 pendinding. seram la nina baca. smpai budak2 tu naik takut..

    ReplyDelete
  52. Xsangka ade orang nk tiru... tapi cerita sis..memang serem... senang2 jemput lawat www.kindhearty.blogspot.com

    ReplyDelete
  53. hish seramnyaaa....budak2 mana la tau nipu kannn

    ReplyDelete
  54. Huhuhu....kene berani jugak kan....
    www.armilastyle.blogspot.com

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page