TANDEM NURSING dan Maksudnya

Wednesday, December 26, 2012


Bukan manusia jer yang buat Tandem Nursing tau. Haiwan pon sama. 1st time saya tengok haiwan yang buat Tandem Nursing. Sangat cute ok. Tak caya? Biar gambar yang berbicara.


Comel kan. Mama bear tandem nursing her cubs ^_^. Dan ini pulak gambar mak budak tengah buat tandem nursing.

Comel juga kan...muahaha...

Dah lama sangat tak citer pasal Breastfeeding kan. Sebelum ni saya pernah citer pasal anak dara saya yang masih lagi Breastfeed tu kan. Dan sehingga hari ni dia masih lagi BF. Tak tau lah bila nak wean-off. Rasa macam tak sampai hati sangat. Hanya ibu² yang breasfeed jer yang tahu perasaan nih.

Ok. Berbalik kepada tajuk. Masih ada lagi yang tak tahu apa yang di maksudkan dengan Tandem Nursing. Inilah jawapannya:

TANDEM NURSING

Ape tu tandem nursing??? Tandem nursing adalah menyusukana dua atau tiga atau lebih adik beradik yang berlainan umur dalam masa yang sama…(bukan serentak ya tapi dalam tahun sama..share ibu yang sama)

Cukup ke susu??

Ok. Ini persoalan yang selalu bermain di minda kamu semua kan. Mak saya pon selalu tanya macam tu. Jawapan saya senang jer....'Cukup mak, banyak susu nih'...Inilah keajaiban dan keistimewaan Breastfeeding. Payudara kita secara naturalnya akan tahu yang susu untuk 2 orang diperlukan..maka otak kita akan dapat signal dan setrusnya terhasillah susu yang diminta….susu DUA! Selalunya si abang/kakak akan kurang menyusu berbanding adik tetapi kalau terjadi kes abang/kakak yang lebih daripada adik..kita tak boleh marah tapi layan dan berpesan pesan kepadanya..Insya Allah nanti dia faham

Source: SINI

Dah faham semua anak² murid. Pelajaran untuk hari ini...hehehe...Itu lah maksudnya. Sebab tu lah badan saya kurus kering. Tapi bukan sebab tandem nursing pon yang buat badan saya dah jadi macam bini popeye, tapi sebab lain...makan dalam noks...ALLAH knows everything.

Note: Stok susu pon tinggal sebotol jer. Skang bekalkan susu fresh hari². 


You Might Also Like

28 komen

  1. TAHNIAH.. SUSU IBU ADALAH MAKANAN PALING SEMPURNA UNTUK BAYI ANDA.. :)

    ReplyDelete
  2. mindset kan. ramai jugak yg cakap klu nk susu byk. set kan dalam minda yg susu kita cukup smpi anak umur 2 tahun. berdoa dan mkan makanan yg hasilkn susu byk. insyaAllah Allah perkenankan doa kita kan kak

    ReplyDelete
  3. macam tu yek...thanks for the info...skrg anak br sorg....akan dtg kalau ditakdirkan kna menyusu smpai 2 org,mmg kna buat tenden bf ni nmpak gayanya...

    ReplyDelete
  4. a'aa betoi tu... susu cukup je... lagi pun Tuhan tu adil... Tuhan tau kita menyusu anak 2 orang n mereka ada rezeki masing2...

    ReplyDelete
  5. mestilah baby animal pun nak susu juga.hehe

    ReplyDelete
  6. apa yang makan dalam tu fiza..harap semuanya ok..anak2 ni, rezeki diorang melimpah2..insha Allah..

    alhamdulillah dapat ilmu bermanfaat kat sini...nanti kalau dpt anak kembo mesti ingat fiza..ihiks :)

    ReplyDelete
  7. hebat akk! blh jdkan akk sbg cth buat sy.. sy sorg aje pon dh risau psl susu..tp alhamdulillah stok ebm danish msh blum bkrg dr pantang ahitu...pjalanan msih jauh ni..hrp rezeki sntiasa ada..

    biasa tgk kucing je tanderm nursing..hebat kan?

    ReplyDelete
  8. baru tau ni... thanks la bagitau.. bestkan bf anak ni.. anak ayu yg kedua ni sampai 1 tahun 3 bulan je. rindu lak nak BF.

    ReplyDelete
  9. nasib baik anak saya sorang jer tupun takat 2 tahun jer...

    ReplyDelete
  10. Oh itu ke maksudnye tandem nursing? bf both kids at 1 time? serentak ye? baru ku tau... kalau nak buat tandem nursing, anak yang dah besar tu umur brp? mesti bawah 2 tahun juga ke?

    My recent post : Mommies Rumah Apa?

    ReplyDelete
  11. saya betul2 tak dapat nak faham .. tunggu giliran saya kot :)

    ReplyDelete
  12. seronoknyer dapat fully bf ....tahniah dear:D

    ReplyDelete
  13. dee rasa u dua2 kot sis..BF & also mkn dlm tu..

    pengorbanan u pasti tak sia2 sis..anak2 lebih menyayangi ibu yg menyusukan mereka :)

    ReplyDelete
  14. oooo...ingatkan apa la tadi tandem nursing tu.hehehe

    ReplyDelete
  15. tringin nk twin.hehe..mesti haru yg myeronokkan

    :)

    ReplyDelete
  16. saye dulu selalu gune teknik tendem ni untuk buat stock..balik kerje..sebelah susukan anak..sebelah lagi mengepam..kalau tak nanti die meleleh2...sayang rasenyer..huhu..:)

    ReplyDelete
  17. Segmen Segmen Lagi!! Jom JOIN :) http://sujuelfarahin.blogspot.com/2012/12/segmen-loike-fbpage-bertubi-tubi.html

    ReplyDelete
  18. fiza, betul tu yg penting mindset kita kan. Mirah kekadang asyik fikir eh cukup ke susu ni, risau tak tentu arah je. Tp bila bertenang, positif alhamdulillah ok je..

    ReplyDelete
  19. Oo...itu maksudnya tandem nursing. Saya pernah terdengar [saya pun tak sure betul ke tak.. kalo salah harap maaf], dalam Islam tak digalakkan menyusukan 2 anak sekali gus. Sorang anak tu perlu exclusive dia sorang je pada waktu tu. Tapi saya tak pasti betul ke tak. Kena tanya yang lebih pakar ni.

    ReplyDelete
  20. Kuasa Allah siapa yang tahu... namun berkat bagi kesungguhaan ibu menyusu nihh..

    ReplyDelete
  21. Owh.. Baru tau pasal tandem nursing ni.. Huhu..

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive