Kenapa DOA saya semuanya tidak DIMAKBULKAN???

Friday, October 11, 2013


'Banyak apa yang saya inginkan dalam hidup ini tidak tercapai. Kadang² saya berdoa menangis minta pada Allah. Tapi tetap tidak dapat apa yang saya inginkan. Adakah ini hukuman kepasa dosa saya yang banyak di masa lampau. Saya menangis sepanjang malam tapi doa saya tidak dimakbulkan'

Antara persoalan² yang sering bermain difikiran...KENAPA DOA SAYA MASIH BELUM TERMAKBUL? Aku juga tak terkecuali dari persoalan ini. Meh baca jawapan dari USTAZ EBIT LIEW:

Kamu menangis tapi kamu hanya minta apa yang kamu mahu. Menangis lagi banyak² dan minta kasih sayang ALLAH. Saya dengar depan Kaabah orang menangis tapi minta 'Ya allah, bagilah saya jawatan sekian..bagi saya kedai buku banyak..bagi saya sekian²...'

SEBENANRNYA KITA BELAJAR MENANGIS MINTA KASIH SAYANG ALLAH DULU.  YA! ALLAH, KAMI DAPAT KASIH SAYANG DAN CINTA MU..KAMI DAPAT SEGALANYA. YA! ALLAH, KAMI TAK KAYA..TAK SENANG TAK PE YA! ALLAH, TAPI KAMI HANYA NAK MU YA! ALLAH. Lepas tu baru minta Ya! Allah, saya nak ini sekian²...

Allah tahu apa yang kita nak. DIA tahu kita lemah. Tapi DIA suka kita belajar minta dan cakap yang betul. Ini kerana kelemahan dan kejahilan kita, kita tak tahu apa yang baik untuk kita. Allah suka kita belajar² minta kasih sayang ALLAH

Bangunlah dan belajar minta IMAN, KASIH SAYANG ALLAH, RAHMAT ALLAH. Kita akan lihat bagaimana Allah keluarkan kita dari segala kesulitan dan bagaimana Allah membahagiakan kita. Tidak pernah kecewa orang yang kembali pada ALLAH.

Note: Peringatan buat diri sendiri. Allah ada banyak cara untuk mendekatkan diri kita setiap saat kepada NYA. Dalam setiap cara itu ALlah akan menguji keikhlasan, kesabaran dan keyakinan setiap hambaNYA. Mungkin Allah ingin menambah pahala dari ibadah khusyuk, munajat dan doa yang kita panjatkan setiap hari.



You Might Also Like

18 comments

  1. thanks fiza..sesuatu yang kita perlu belajar untuk sesuatu perkara yang selalu kita buat..akak setuju dgn cara diatas..yang penting kita ikhlas..dan bersungguh2

    ReplyDelete
  2. Tiap2 hari sy berdoa minta Allah kurniakan kita pemimpin yg adil dan tidak zalim.

    =D

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing.byk lg yg perlu diperbaiki ;)

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing.byk lg yg perlu diperbaiki ;)

    ReplyDelete
  5. thanks for sharing.byk lg yg perlu diperbaiki ;)

    ReplyDelete
  6. BERDOALAH DENGAN SESUNGGUH-SUNGGUHNYA SEPERTI APA YANG KITA DOAKAN ITU PASTI AKAN DIPEROLEHI..

    ReplyDelete
  7. salam..bila diri rasa sedih memang kita mudha rasa putus asa..sabarlah...hati

    jemoutlah ke blog saya

    ReplyDelete
  8. Betul la... patut minta kasih sayang Allah dulu. Kalau Allah dah sayang, mudah la hidup kita nanti insyaAllah.

    ReplyDelete
  9. Perkongsian yg sgt baik.. semoga berkat kehidupan. Salam Jumaat ye :)

    ReplyDelete
  10. Allah tahu apa yang terbaik utk kita dan kadang2 dia tak bagi apa yg kita minta tu mungkin itu bukan yg terbaik utk kita samada masa tak sesuai atau permintaan kita yang tak sesuai. sentiasa bersangka baik dengan Allah.. sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah juga

    ReplyDelete
  11. kadang2 apa yg kita mintak kita tak dapat... tp sbnarnya TUhan dah rancang nak g dekat kita yg lbh baik dr yg kita nak...

    ReplyDelete
  12. Noted.
    Tu la kadang2 saya ni berdoa time nak sesuatu jer, Ya Allah... sentap kejap :D

    ReplyDelete
  13. Betul sangat Fiza.. Sama2 kita mendidik diri agar sentiasa meminta padaNYA.. =)
    ZON PERMAISURI CHOMEL

    ReplyDelete
  14. perlukan keikhlasan dalam setiap perbuatan kita...begitu juga doa..

    ReplyDelete
  15. peringatan yg sangat2 berguna utk kita semua... thanks for sharing fiza.

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive