Anak²...MAAFKAN IBU!!!

Wednesday, December 04, 2013


Peringatan buat diri sendiri. Aku amik kata² yang sangat berbekas dihati ni dari NADIA HAZMI. Kadang² aku rasa macam aku tak hargai kehadiran anak² aku depan mata. Bila kat office, rasa tak sabar nak balik rumah. Bila dah ada dengan anak², asyik nak marah jer bila anak² buat perangai. Seharian dorang kat nursery, balik umah kena marah pulak dengan ibu dia ni yang macam mak tiri.

Buat diri ni, tataplah wajah anakmu saat dia sedang lena..


Anak2 dah tidur? Cuba tatap wajah mereka yg sedang lena diulit mimpi tu.. pasti rasa KASIH DAN KASIHAN jadi ssngat² mendalamkan? Cuba renung balik..apa yg kita dah buat pada amanah Allah itu sepanjang harini? Ada tak kita memarahi dia dengan adil? Ada tak jari2 kita ni menyakiti tubuh badan dia dgn cubitan dan pukulan dr tapak tangan kita? Ada tak kata² dari mulut masin kita menyebut ayat² yang kurang elok pada dia? Jika ada.. cubalah bisikkan ditelinganya "mama minta maaf sayang" pada anak kita yg sedang lena itu. Bayangkan jika begitulah rupa wajahnya andai Allah 'ambil' balik dari kita bila² masa. Cium pipinya..usap rambutnya.. ucaplah kata² sayang padanya. Bacalah ayat² Allah yg indah tiupkan ke ubun² nya dan ayat² syifa bg anak yg 'diuji Allah'.. redhakan hati untuk menjaga anugerah terindah itu dgn sebaiknya dan sentiasa berdoa mohon Allah memberi kita kekuatan utk menjadi ibu yang terbaik buat anak2 kita.. Hargailah mereka selagi mana Allah pinjamkan dia pada kita.

Note: Aku jahat sebab selalu buat anak² aku nangis ;-(



You Might Also Like

25 comments

  1. sedihnya ..entry n walau intan x der anak...intan tetap sedih.camtu juga ibu bapa kita..cuba tatap wajah depa tatkala kita tidur...sedih dan sebak.....Ya Allah rindunya intan pada arwah emak dan ayah

    ReplyDelete
  2. sedih pulak baca entry sis..yelah..kadang2 kita tak dpt kawal marah kita bila anak2 buat perangai..moga kita sama2 terus muhasabah diri dan belajar bersabar..

    ReplyDelete
  3. sedihnya fiza.. macam saya jugak la..rasa bersalah sangatt..

    ReplyDelete
  4. Penat dan stres sangat kut..tu sebab 'terlepas' pada anak-anak.. bukan tak sayang tapi sayang ibu tiada galang ganti. anak-anak tetap tahu itu walaupun ibu kadang2 terlepas cakap atau buat anak-anak menangis..che mid pun pernah alami itu semua sewaktu bekerja dulu..

    ReplyDelete
  5. huhu.. tp anak2 kene jugak dimarahi kan?

    ReplyDelete
  6. sebab pulak baca n3 ni... sapa tk sayangkan anak2 kan fiza !

    ReplyDelete
  7. kdg2 tak sengaja sis..bkn niat nk mrh tp situasi wat kite keliru..
    nk slhkan situasi la neh???erk??
    diri sndri kdg2 x dpt nk control..bila tgh penat time tu la dowg wat perangai..
    byk2k istifar yea sis..
    bila dowg tido bawu trse mnyesal mrhkn dowg..kdg2 tu salahnya ckt je..tp kite mrh mcm slh sgt yg dowg buat.. cbe bykkn bersabar n kawal emosi yg terbaek..

    hehehehe.. pdhal acik x dew anak lg..tp pglaman mnjga ank sedara..
    bila dowg jauh bwu acik trse cm tu.. bila dkat asyk nk mrh je plak.. xlrt nk lyn karenah dowg..ank sdra tp dh mcm ank acik sndrik.. sbb jga dr kecik..
    eh pnjg plak..hehhee..maaf..

    ReplyDelete
  8. tak ..mung ibu yg terbaik di mata anak2...eye...jemah pon terasa berbekas pulok

    ReplyDelete
  9. begitulah kita jadi ibu, tapi biasanya sy lebih soft ngan anak. nak compare ngan hasben.. kasar skit ngan anak2 hehe

    ReplyDelete
  10. Fiza, tak mau la ckp u jahat ok. Kita marah anak sbb kita syg mereka. Nak tegur. Mungkin cara kita salah, blh ubah cara tu. Tapi tak maulah ckp jahat tau.

    So far, hana takde lagi lepek2 naurah sbb dia kecik lg, cuma pernah la mrh2 sbb buat benda yg kita tak suka tp fkr balik, budak kecik apa tau, ko marah2, bebel2 pun bukan dia faham. Tengok anak mata dia waktu dia pandang kita yg tgh marah, sejuk rasanya. terus sebak sbb marah2..

    sama2 kita perbetulkan diri ye, fiza.

    ReplyDelete
  11. anak² ni mmg mudah buat kt tersentuh.. kdg mmg rasa nak marah cuma kene kawalkan..

    ReplyDelete
  12. thanks sis, ingatan untuk saya jugak nie. ummi baru banyak yang kena belajar

    ReplyDelete
  13. sedih bila baca..
    zee pon selalu jer cam petir ngan anak2..rasanya marah memanjang takde langsung ruang tuk dorang..

    ReplyDelete
  14. ADUH.. SAMALA... KADANG-KADANG MEMANG NAK JE KENA MARAH ANAK-ANAK NI.. TAPI TU LAH, SAYA KALAU MARAH ANAK, MEMANG SAYA CEPAT PUJUK BALIK, TU PASAL, DIORANG, TERUTAMA ANAK YANG PERTAMA TU AGAK TIDAK TAKUT DENGAN SAYA..

    ReplyDelete
  15. tak pa kak.kita bljr dri kesilapan. tak semua org sempurna. selagi diberi peluang, rebut peluang tu.
    jgn la sedey sedey ye kak. smile :-)

    ReplyDelete
  16. mmg kdgkala gitu fiza, skrg ni cuba elakkan diri memegang HP klu di rumah bermain dgn anak2, moga sama2 dpt berubah demi anak2

    ReplyDelete
  17. Huwaaaa.....sedih nyerr.....Terasa jugak niiiii >_<

    ReplyDelete
  18. Sedih aku noks....sama juga selalu tertinggikan suara marahkan anak2...huhu

    ReplyDelete
  19. sedihnya...kdg2 yati pun camtu gak... tapi bila fikir balik sian pulak kat anak2 yang rindukan kasih syg kita... malam je la tempat diaorang nak bermanja, siang dah keje seharian.

    ReplyDelete
  20. ye ke ko selalu buat anak2 ko nangis? ala, jgnla kata macam tu. tau sebenarnya ko ibu yg sgtlaaaa baik. selalu masak best2 untuk dorang kan. biasala, kdng2 kita stress dan penat. lepas ni harap ko bersabar je la dlm erti kata lain . kami ni ya rabbi menahan sabaarrrr je dengan si kecik tu. kdng rasa mcm nak pukul2 je dgn perangai tantrum dia yang amatla dasyat. tp la ni ami dah imune dah. kalau dia melalak (yes, dia bukan menangis dia melalak, meaning menjerit2 sambil hentak kepala ke lantai) pastu tanak kuar bilik air, pastu taknak pakai baju dgn pampers, kami distract attention dia dgn benda2 lain. kalau tak bahaya aku tinggalkan aje. sabarrrrr sgt..dlm hati berdoa semoga tantrum dia cepatlaaaa ilang. penat sgt. ujian Allah kat kami ni supaya sabar la kot. kalau dak memang nak panas hati jela

    ReplyDelete
  21. kita kadang-kadang tak terlepas dari amarah..macam IbuNoey pun kerap gak dok hangin dengan perangai AniqFiras..tapi itulah,sayu hati bila ingat balik apa yg IbuNoey dah buat..

    ReplyDelete
  22. bila dh jadi ibu nanti baru nina akan faham apa yg akak cuba sampaikan.. huhu

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive