NAFKAH SUAMI ada 3 Jenis

Thursday, February 27, 2014


Perhatian buat kaum lelaki yang bergelar SUAMI. Nafkah yang harus di laksanakan terbahagi kepasa 3 jenis:

1) NAFKAH PERIBADI ISTERI

Walaupon isteri yang bekerja, wajib si suami memberi nafkah..."Nah sayang, duit belanja bulan ni kot² nak beli lipstick ker...seluar kocik ker atau baju dalam yang dah terkeluar dawai tu"...muahahaha...

2) NAFKAH KELUARGA

Bila suami tak cukupgaji, isteri tolong top up. Sedekah yang paling baik adalah sedekah seorang isteri untuk membantu suami. Isteri bukan menanggung suami  tapi mencukupkan apa yang suami tak mampu. 

Kalau suami tak bagi nafkah, isteri tak redha. Segala perbuatan suami seperti solat dan puasa pon tak berguna lagi sebab tak dapat pahala apa² walaupon suami tu ustaz atau tok imam sekali pon. Haaaa...penting ni. Uols redha tak??? Mengaku cepat. Kalau tak redha nasiblah kaum suami. 

3) NAFKAH BATIN

Bukan hanya di bilik tido semata², tapi mengembirakan hati isteri, bergurau senda dengan isteri, memberi pujian pada isteri. Meh baca [APA MAKSUD SEBENAR NAFKAH BATIN]

Sekian tazkirah khamis untuk hari ni yerp ☺

Note: Jerebu sudah datang. Batuk dah mula menyerang dan tekak dah mula gatal². 



You Might Also Like

29 komen

  1. BANYAK MAKSUD NAFKAH NI KAN... SBB TU ORG KATA TANGGUNGJAWAB SUAMI NI BERAT.. X MAMPU JGN KAWIN..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak penerangannya ^_^ info yang baik

    ReplyDelete
  3. bab nafkah ni dua2 pihak kena tahu dan ambil berat. sama juga sedekah seorang suami lbh baik kpd isterinya..

    ReplyDelete
  4. spender tkkuar dawai tp bra je terjurai2 dawai..HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  5. isteri pun jgn mintak yg bukan2.. botak nanti suami.

    ReplyDelete
  6. salam k.fiza..

    eheh..tenkiu for sharing..
    alhamdulillah..nafkah tak pernah kurang,malahan terlebih.. :p

    ReplyDelete
  7. artikel ini membuatkan sy insaf atas kealpaan diri sendiri. thanks fiza..

    ReplyDelete
  8. part nafkah batin tu ramai yg terkeliru :P

    ReplyDelete
  9. para suami perlu tahu tanggungjawab mereka

    ReplyDelete
  10. bacalah wahai lelaki.. jangan yang tut tu jer ingat..

    ReplyDelete
  11. Kluar dawai? Hahaha..! U make my day la.. =D

    ReplyDelete
  12. salam kenal dan follow
    torascool(dot)blogspot(dot)com

    ReplyDelete
  13. Sebagi isteri pula kalau sayang suami jgn membebankan sehingga boleh membawa dosa padanya.. buat yg dia suka dan jgn tambah dosa seperti tak solat, tak tutup aurat dsb...

    ReplyDelete
  14. setuju yang tu...jemah pon akob tak da bagi nafkah pon, tp jemah ok sebab jemah tau tahap kemampuan si akob tu kan...tp kadang2 jemah minta gak duit..RM10 buat makan kalo tak da duit..kikikikiki..kire nafkah jugakkan

    ReplyDelete
  15. sama la. batuk dgn selsema ni. lemas betul rasanya. semoga Allah menyembuhkan kita.

    amboi, suami bg duit suh beli seluar kocik. hehehe.
    apa pun, saya redha jika membantu mencukupkan apa yg tak cukup.

    ReplyDelete
  16. Panduan buat suami isteri... saling perlu memerlukan.. moga kite antara isteri yg solehah disisi suami soleh, InshaAllah...

    ReplyDelete
  17. bukan suami sahaja isteri pun ada tanggungjawab dalam memberi nafkah, apapun satu perkongsian yang hebat.. terima kasih, :)

    ReplyDelete
  18. Bagus2.. setuju sgt2 dgn entri akak nie.. dan Alhamdulillah ketiga2 nafkah tue husband mmg dok bagi..hehehe

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak, kelmarin tengok ustaz kazim bagi ceramah. pasal nafkah ni... hehee ilmu yang berguna... para suami di luar sana, jangan sesekali abaikan dan pandang ringan bab nafkah ni ~~~

    ReplyDelete
  20. tugas suami dalam pemberian nafkah ni mmg berat... kita si isteri ni pun jgn la minta yang bukan2 sehingga di luar kemampuan suami...

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah deqla dpt suami yg tak pernah berkira soal ni... tp x bermakna deqla amek kesmptn...duit kita apa slhnya skalo skala kita belanjakan utk dia jugak.. sharing is caring dlm rumah tangga.. :)

    ReplyDelete
  22. wahhh...good...good...nice sharing..

    http://www.chatchantek.blogspot.com/

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page