Pulut Kuning

Friday, February 21, 2014



Ni namanya mengidam ngalahkan pompuan mengandung. Tengok gambar pulut kuning, terus cari pulut kuning. Nak membuatnya tak taulah bila. Semalam ada pasar malam. Elok sangatlah tu khenn. Siap beli buah pisang lagi, nak buat pisang goreng. Tetiba plak anak tekak ni termengidam pisang goreng. Macam memanggil2 jer soh beli. Pisang goreng kat gerai tu cikinot sangat. Tak puas makan.


Pernah dengar tak, orang kata jangan bagi anak makan pulut. Nanti anak gagap. Ada gak yg kata nanti anak lambat cakap. Betul ker? Ni orang2 lama nyer kepantangan lah ni. Sebab mak aku pon pernah cakap. Rasanya aku pernah jer bagi anak2 makan pulut. So far ok jer...pandai cakap dan tak gagap pon.


Tapi kan, kalau anak tu dah gagap memang tak boleh buat apa lah. Tak bolehlah nak salahkan pulut klo anak tu gagap khenn. Dari pembacaan, faktor genetik pon iyer juga. Tanda2 gagap boleh dikesan masa kanak2 boleh bercakap seawal setahun setengah hingga dua tahun. Kajian jugak ada menyatakan bahawa menyanyi boleh mengurangkan gagap kerana ia terapi yang baik. Tapi...kalau umur lebih lima tahun masih lagi gagap, ia mungkin akan kekal dan perlu menjalani terapi professional.


Note: Eerrkkkk...nak citer pasal pulut kuning jer, terus berjela citer pasal gagap plak...muahaha...Salam pagi jumaat uols :-)

posted from Bloggeroid

You Might Also Like

38 comments

  1. salam k.fiza..
    cma suka mkn pulut..tapi kurang menggemarinye,,

    haha..betul2..mk cma dulu pun ade cakap psl budak2 gagap bila mkn pulut..
    faiz suka mkn pulut... elok lancar je sebutan die.. hihi.. :p

    ReplyDelete
  2. hehehehe... ok lah tu.. kiranya 2 in 1 punye cerita.. hahahaha

    zura hantu pulut tau.. mmg boleh cair segala diet miet kalo tgk pulut kuning lawan kari daging.. hehehehe

    ReplyDelete
  3. Setengah orang cakap pulut angin...tp sekali sekala apa salahnya...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum awak. hehee sodapnya. sheila teringin nak makan pulut mangga ~~~

    ReplyDelete
  5. makan pulut ...gagap???.... kalo dulu mungkin oghang percaya.. tapi sekaghang ni... bende2 camni oghang tak ambik kesah sangat dah..... ye le makin moden.... makin ke depan...... tapi petua oghang tua ni jgn pulak kita buang terusss

    ReplyDelete
  6. wah,,pulut kuning..sedap tu dapat ..

    ReplyDelete
  7. sedappnya..

    tak mkn pulut pun gagap juga kan..
    seumur hidup belum jumpa org gagap lagi..tapi drama tv tu adalah..heheh

    ReplyDelete
  8. macam2 org dulu2 ni... ada yg bule pakai ada yg cam takleh pakai...

    ReplyDelete
  9. Sedapnya pulut kuning..
    Makan ngan rendang daging sedapnya!

    Pasal gagap dan pulut tu xpenah plak tau huhu

    ReplyDelete
  10. owhh.. bru tahu pasal ni..tp rasanya pnh je bg asya mkn pulut.. OK je.. xde pon gagap2..

    cerahnyer warna kuning pulut tu..klo kat sini, mmg warna kuning diraja la. kita panggil nasi kunyit

    ReplyDelete
  11. salam Jumaat noqs..
    adoiii dah berjangkit kat aku plak craving nak mkn pulut kuning.. mana nak carik ni hoiii hahaha...
    Ungkapan kata anak gagap kalau bg mkn pulut tu aku tak sure babe.. hehe

    ReplyDelete
  12. anak buah akak suka makan pulut
    tapi tak gagap cuma pelat la plok
    bila masuk tadika baru hilang pelat..
    btw sedapnya pulut cicah rendang khenn..
    then akak pun jadi tingin kat pisang goreng..yum3 :)

    ReplyDelete
  13. salam Fiza......

    sedapnya.....baru terlintas nak buat pulut kuning.....Fiza dah tayang kat sini.....lepas nie...memang kena buat....takut kempunan pula kan....

    ReplyDelete
  14. Masa anak kakak kecik tak berani bagi sebab takut terlekat boleh tercekik bukan sebab takut gagap Fiza..

    ReplyDelete
  15. ada ye, x leh bg anak pulut takut gagap, x tau pulak KA hehehe done nuffnang yer

    ReplyDelete
  16. sedapnya pulut, aju lak tingin nak pulut mangga hoyeh

    ReplyDelete
  17. mak kata,
    siam makan pulut, tu pasal kulit cantik.

    terpengaruh jap.

    ReplyDelete
  18. sedapnya pulut kuning...saya pulak kalau makan pulut kuning selalu angin.. sampai naik ke kepala..tapi mmg sedap..

    zaman sekarang kuih2 semua kecik tak padan ngan harga T_T

    ReplyDelete
  19. Salam Jumaar Fiza...
    dah lama tak makan pulut kuning ni.. dok teringin lah plak tgk gambaq tu...haha

    ReplyDelete
  20. sedap tu pulut kuning...

    hmmm betul ke tu? hehehe akak tak penah dgr lak, anak akak yg no.2 tu dah 2thn 2bln tp msh ckp bahasa jerman,abg nya dulu ok je, tp tu la perkembangan anak berbeza2 kan..

    ReplyDelete
  21. Nmpk pulut kuning tu aku pulak yg teringin noks....hehe

    ReplyDelete
  22. Sedapnya pulut tu. Tapi tak pernah pulak dengar pantang larang pasal kaitan pulut dengan gagap. 1st time dengar ni. Hehe...

    ReplyDelete
  23. favourite farah pulut nie.. tapi betul ke anak makan pulut akan jadi gagap..huhuhu

    ReplyDelete
  24. angin wo nii..serender siap2..tapi kalau terkenang2...menitik ailio..

    ReplyDelete
  25. tak berapa kuning lah kak...hehehe. makan pulut kulit cantik tau.

    ReplyDelete
  26. Sungguh ke ada kaitan? Dah tu yg negara yg rakyatnya makan pulut sebagai makanan ruji cemana? heheh.. Macam2 kan petua org2 dulu ni fiza.

    ReplyDelete
  27. tak pernah pula dgr. tp org siam suka je bg anak dorng mkn pulut.pernah bca isu dlm pa & ma.kalau x silap saya..

    ReplyDelete
  28. baru tahu tentang pantang larang orang tua-tua tu.. sedap kalau dapat makan pulut kuning..

    ReplyDelete
  29. pg td baru je makan pulut + sambal ikan bilis dgn roti. setail baru ofismate ajar. tp lg sedap kalau makan dgn durian kan. ehehe

    ReplyDelete
  30. anak gagap kena sabar sikit la sbb nk back to normal ambil masa. rasanya gagap bkn la 1 kecacatan kekal

    ReplyDelete
  31. Okje kurang suka pulut.....lagi pun tak pandai nk masak pulut yg kukus tu selalu tanak jer...Yelah ada dengar gak pasal gagap tu kalau makan pulut!

    ReplyDelete
  32. Saya pun salah seorang peminat pulut kuning.. mmg best lebih2lagi klu makan dgn rendang.. :)

    ReplyDelete
  33. Tak kene mengena lah pulut kuning ngn gagap...mustahil

    ReplyDelete
  34. ermm..ada jgak dgr org2 tua kata gitu..smpai risau takut terbagi mkn pulut kan anak2 masa dorang kecik

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive