Sesak | Semput | Pedih | Berair...Gara² JEREBU!!!

Friday, March 14, 2014


Sesak nafas ku dengan bauan asap. Bukan asap jer, dengan debu dan juga dengan bauan yang datang dari tikus yang busuk nak mamps kat workstation aku nih. Nyah lah ko bau. Aku rasa macam nak MC sampai bau hilang, boleh gitew sebab dah mengganggu konsentrasi aku nak nak buat kerja dan nak makan...ppffttttt....Macam mana nak hilangkan bau ni erk? Dah sembur dengan cuka dan juga lemon. Tapi masih berbau. Apalah yg ko makan tikus sampai bau busuk macam ni...haihhhh...

Erk....nak citer pasal tikus ker pasal jerebu?...hahaha...sambung balik. Pedih mataku dek kerana jerebu. Hidung pon dah start berair. Coming soon mukin batuk datang menyinggah plak. Kena beli mask cepat sebab nanti naik harga...hahaha...Smalam my dear hubby dah bawak balik. Boleh plak tercicir mask tu. 


Ni petang smalam nyer jerebu kat Cyberjaya. Kat bangi pon bley tahan teruk gak.Tak tau lah berapa bacaan IPUnya. Start dari rabu petang tu. Esoknya dah makin teruk sampailah pagi ni. Tapi nampak macam dah kurang sket. Kita tengok petang nanti. Jadinya keta ber aircond saja sebab udara tak sihat. Tak boleh nak bukak tingkap. Aku kan suka buka tingkap. Jadinya...minyak keta pon laju jer berjalan dengan jayanya.

IPU kat Klang pon dah capai tahap merbahaya. Sekolah pon dah diarahkan tutup. Kesian pada anak² yang ada asthma lah. Makanya...amalkan gaya hidup sihat. Minum air masak secukupnya. Kurangkan aktiviti luar. Jangan bakar sampah sesuka hati mak pak ko. Yang merokok tu, tolong jangan buang putung rokok merata² yer. Lagi bagus kalau berhenti terus merokok tu. Silalah jadi masyarakat yang prihatin. Sekian...harap maklum.

Note: Dugaan dan peringatan buat kita. Bermula dengan cuaca kering, peningkatan demam denggi, catuan air, jerebu dan juga misteri kehilangan MH370. Renung2 kan lah.



You Might Also Like

28 komen

  1. zakwan cuti ni. sekolah tutup. iu dh cecah 300!

    ReplyDelete
  2. saya sampai perit tekak pon ade gak...cepat2 minum air byk2

    ReplyDelete
  3. semoga kita mengambil iktibar di atas segala bencana yg Allah turunkan buat kita ni. jgn bila time bencana ni baru nak ingat Allah. semoga Allah meringankan dugaan dan ujian ini demi kesejahteraan bersama. amin amin

    ReplyDelete
  4. subhanallah..kira teruk jugak kan fiza...take care ye dengan keadaan sekarang nie,terutamanya anak-anak.

    ReplyDelete
  5. jerebu semakin menebal sekarang kan...ati2 kalau ada baby..bhya..jgn lupa pkai mask..

    ReplyDelete
  6. BIASANYA JEREBU TERJADI DI TEMPAT KITA KERANA PEMBAKARAN DI INDONESIA.. KITA MARAH-MARAHKAN INDONESIA. SEKARANG, JEREBU BERLAKU KERANA ORANG KITA SENDIRI YANG LAKUKAN PEMBAKARAN TERBUKA.. SIAPA KITA NAK MARAH?

    ReplyDelete
  7. tulah erkk ! banyak noh dah petanda yang bumi semangkin tua..semoga ada hikmah di sebalik ni semua..amin

    uiss tak abis2 lagi bab tikus tu fiza oii...

    ReplyDelete
  8. Kat Shah Alam n kelana jaya pon jerebu gak.
    Doa banyak2..semoga Allah bantu kita semua.. amin~

    ReplyDelete
  9. Dugaan dari Allah...semoga segalanya berakhir..kita sama² doakan... hari jumaat waktu lunch pun tiada rasa hendak kemana²...sebab jerebu..kalau x..langkah dah panjang ni...

    ReplyDelete
  10. kat sini juga jerebu agak tebal ...

    ReplyDelete
  11. jerebu teruk sgt.. slalu kt kampus blh nmpak klcc tpi skrg xbpe nk nmpak..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum kak, suami sheila pun dok pedih mata. kesian betul. jangan lupa pakai mask tau.. sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

    ReplyDelete
  13. Memang teruk pun. kita keja kat lcct.. tiap2 hari rasa semput je dada.. haih.. hujannnnn where are youuuu

    ReplyDelete
  14. tu la..banyak sangat dugaan datang serentak..

    ReplyDelete
  15. kita terimalah dgn redha, ada hikmah atas semua ni..
    alhamdulillah semua menadah tgn memohon doa...masjid penuh...mungkin dah lama sgt malaysia ni tak berdoa dan merintih..Allah uji pd NEGARA MALAYSIA..beruntungnya kita sbb di pilih.Allah.

    ReplyDelete
  16. letak daun pandan yg dah ricih2..

    ReplyDelete
  17. Kat Cheras semalam pun teruk jugak Fiza....tp hari ni nampaknya ok sikit dah...gara gara semalam maghrib hujan

    ReplyDelete
  18. Allah tunjuk kesusahan pada kita sekali jer...kita dah rasa tak selesa kan sis..mudah-mudahan cepat-cepat masalah ini selesai...moga Allah turunkan hujan.

    ReplyDelete
  19. semua terjadi atas kemahuan dian sabarlah dan ingat dia selalu

    ReplyDelete
  20. sembur dengan dettol yang bau kuat tu tak boleh kot..bau tikus tu,,bau bangkai dia ke??

    ReplyDelete
  21. tu la kannn...taktaula camne nak rasa... ya Allah permudahkan kami...

    ReplyDelete
  22. cyberjaya .. putrajaya..dah beberapa macam tu je kan...harap2 turun la hujan ...

    ReplyDelete
  23. Mmg teruk dugaan jerebu ni.. kepala pun dah rasa pening2 bila lama berada di luar...

    ReplyDelete
  24. dugaan buat semua... kena jaga diri yer !

    ReplyDelete
  25. betul tu.renung renungkan dan selamat beramal

    ReplyDelete
  26. salam k.fiza..

    huhu..samalah kat tmn medan ni.pagi2 cerah,bersih takde jerebu..tp bila dah masuk tgh hari, aduhai..semakin tebal..sesak napas..
    allahu..semoga allah sentiasa memelihara kita amin...

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page