Musim Longan dan Cempedak

Monday, August 25, 2014

Sana sini nampak longan ngan cempedak. Dedua buah feveret. Buah cempedak tu sekilo RM6.00. Isi memang banyak, besar² dan cantik. Memang puas makan lah. Kalau beli kat luar 5 biji tu sampai tiga hinggit orang jual ko. Buah cempedak ni memang aku tak boleh makan bebanyak. Sebab angin. Kalau makan mulalah angin sana sini. Tapi kepala tak berangin lah yerp. Angin pon angin lah. Aku bedal jer sebab sedap. Alaaaaa...ubat kan ada *ayat cliche.

Buah longan ni plak beli kat pasar malam. Tiap kali gi pasar malam mesti beli. Sekilo RM5.00. Buahnya besar², cantik,  manis dan sedap sangat. Sekali hadap jer ni kalau beli. Bukan aku jer suka. En. bos ngan anak² pon suka. Kalau dapat makan sejuk²....perghhhh...nikmat. Tapi selalu tak sempat masuk freezer sebab sekejapan dah habis. Buah longan ni pon milk booster gak tau. Tapi bergantung pada orang gak. Ada yang makan buah longan susu dia banyak. Ada jugak yang tak. Tapi macam aku buah longan ni memang serasi. Meriah hasil lepas makan.

Note: Sakit gigi. Okbai!


You Might Also Like

27 comments

  1. syok je kalo mengepam dpt susu meriah kannn :)

    ReplyDelete
  2. Mieza kalau cempedak tu kurang sikit.. Tapi kalau buah longan suka.. Hehe.. Baru tau buah longan boleh boost milk jugak.. =)
    Rosmiza Ali Official Blog™

    ReplyDelete
  3. aku ingat ko petik kat kebun..baru nak mintak sikit..

    sakit gg? mmm makan manis sgt lah tu.. ko musim2 raya ni, ruginya sakit gg..oh dah nak habis dah raya..

    ReplyDelete
  4. huhuhu..cempedak..
    minggu lepas saja 3 kali bau jiran masak cempedak.
    terlior sangatttt.. hahahaha

    ReplyDelete
  5. mmg gemar longan n cempedak ni..sedap.

    ReplyDelete
  6. Barh minggu lpas dpt buat cempedak goreng.. sgt sdap

    ReplyDelete
  7. Aaaaa sedapnya cempedakkk. Kalau duk kat kg ni mesti ayah usahakan cari buah cempedak, then mak goreng. Iskkk, rindu pulak.

    ReplyDelete
  8. Sedap ni kalau dapat makan cempedak goreng. Hehe

    ReplyDelete
  9. kak, mn beli cempedak tu? semalam sy pusing jenderam smpi sungai buah nk cri cempedak besar punye psl, last² dpt yg kecik je.. ptg ni nk goreng!! hahaha

    ReplyDelete
  10. Bunda pun sama Fiza kalu makan cempedak lebih mesti berangin perut...tapi bunda lebih suka makan yang bergoreng.
    Buah longan jarang makan....

    ReplyDelete
  11. inilah buah cempedak di luar pagar hahaha. sini ada jugak jual dalam tin huhuhu.

    ReplyDelete
  12. Memagn tengah musim...dimana2 ada jer orang jual. Cempedak tu mahalnya! Tapi kalau berbaloi oklah. Harga longan tu standard kot, paling murah memang RM5 sekilo.

    ReplyDelete
  13. Mmg betul.. kita org baru beli bawak balok cempedak jugak.. manis2.. :D

    ReplyDelete
  14. smoga sakit gigi cepat sembuh..

    ReplyDelete
  15. Buah amta kucing kakak tak payah beli Fiza sebab rumah yg kakak sewakan dua-dua berbuah lebat.

    ps: aduhai kalau sakit gigi serba tak kena jadinya... jumpa dentistlah Fiza.

    ReplyDelete
  16. hadoii...lepas tu jangalah batuk2 ye..

    ReplyDelete
  17. musim buah rasanya.. kat ofis akak ni bos asik bawak buah dukong aje.. naik sakit tekak makannya...

    ReplyDelete
  18. aargghhh!!..stress kejap...balik kang nak crk dua2 nie..;)

    ReplyDelete
  19. tu le fiza..skrang tgk musim buah2 kan...cempedak bersepah2 org jual...lieya ni untung sbb mak mertua tanam cempedak...cempedak die pulak comel2 n manis2...kalo goreng tu mmg puas hati laa org kate..... kalo beli tu mmg tak berbaloi.... seulas tu kadang2 50sen, cekik darah melampau2 rasenyer....baik goreng sendiri...mkn le puas2 heheheeh

    longan pun same fiza...berhantu kat umah nie...tapi si mija ni adesemput so kiteorg kene kawal sikit bawak masuk umah nie...penah duludie makan tak hingat dunia mlm tu mencungap2 semput.....serik dibuatnyer.....kite la serik, yg sakit bukan tau serik ade depan mate selagi tu la dibedalnyer kekeekekekekek

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. longan sedap. cempedak goreng, terliur ohh.. malam tadi akak ipar kita bagi sepinggan. besar2 isi dia. kenyang perut, suka hati ~~~

    ReplyDelete
  21. betul tue akak kat sini pun mahal orang jual coq cempedak goreng... baik beli sebiji terus baru puas makan..=D

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive