Peliklah!!!!

Wednesday, March 18, 2015


Kenapa yer. Baru jer basuh baju. Bakul baju pon dah kosong. Menunjukkan tiada lagi baju kotor. Tetiba...erkkkk...Apsal banyak plak baju kotor ni? Berhantu betul lah. Kenapa tak tunggu esok ker. Minggu depan ker atau bulan depan baru bakul baju kotor nak penuh balik kan.


Apa nak peliknya. Anak ko dah 3 orang. Termasuk isi rumah dah 5 orang. Kalau tak nak bakul baju kotor tu penuh. Pakai jer lah baju pakai buang...erkkk...ada ker? Tak pon pakai balk baju tu berulang². Mampu??...hahahaha....

Kenapa yer. Baru jer lipat baju yang dah bertimbun macam gunung kinabalu. Katil pon dah cantik dan kemas sebab dah tiada timbunan baju. Tetiba...erkkkk...Ada plak lagi baju baru yang nak kena lipat. Saja jer kan. Macam tau² kita ni tak suka lipat baju...ppffttt....


Apa nak peliknya. Basuh baju hari². Dah tentu² lah hari² kena lipat baju. Yang kita ni pulak jenis tak suka lipat baju tapi kena buat jugak. Kalau tak nak lipat baju gi jelah dobi. Basuh siap lipat lagi. Tak pon gi hantar kat service lipat baju tu...ngeeee...Tapi tak tergamak rasanya nak upah orang tolong lipatkan baju. Nak suruh anak² tolong lipat. Memang aku kena lipat balik gamaknya.

Kenapa yer. Baru jer kemas dapur yang berkecah. Baru jer basuh pinggan. Tapi dah bertimbun balik sink dengan pinggan dan cawan. Dah berminyak balik dapur. Tak boleh ker kalau sink tu dan dapur tu bersih jer sentiasa...hehehe...


Apa nak peliknya. Dah nama pon tukang masak untuk seisi keluarga. Haruslah dapur dan sinki bersepah. Ko kemas pagi, sekejapan bertimbun balik sink tu. Dapur pon macam tu jugak. Lepas masak...kemas...pastu nak masak lagi. Kalau tak nak bersepah, beli jer lah lauk pauk kat luar. Pastu, pakai lah pinggan mangkuk plastik. Lepas pakai terus buang. Kan senang tu...hahahaha...

Kenapa yer. Baru jer kemas rumah, dah bersepah balik. Dengan mainan berselerak. Dapat plak lego yang kecik² tu kan. Sekali terpijak...pergghhhh...sakitnya tu si sini...didalam hatiku wei. Baru jer vacuum, dah berhabuk balik. Baru jer mop lantai, dah melekit² balik. Macam dengki plak tengok rumah kemas...hurrmmmm...


Apa nak peliknya. Dah nama pon #makbanyakanak. Memang susah lah nak tengok rumah kemas sentiasa. Nak mengemas pon kena tunggu weekend. Weekday tu memang membutakan mata jer lah nengok rumah bersepah. Kalau tak nak bersepah, bley upah orang gaji. Memang hari² bersih rumah tu.


Jadinyaaaa...Jangan pelik kalau uolls datang rumah kawan² yang banyak anak ni secara mengejut, tengok rumah dorang agak tak terurus. Jawapannya dah ada tu. Sila buat appointment dulu yerp...ekekekeke....

Tak payah lah nak pelik sangat FIZA oooiiiii....Kerja ni memang takkan berhenti. Pi mai pi mai tang tu jugak. Memang hari² punya kerja. Dah memang tugas sseorang surirumah dan jugak tugas seorang ibu. Sila jangan merungut...hahaha...Tak merungut pon. Hanya luahan perasaan jer sebab kekadang rasa penat jugak buat benda yang sama hari². Korang pon macam tu gak kan.

Note: Hari² menghitung hari. Menghitung hari gaji. Cepatlah gaji.


You Might Also Like

25 komen

  1. tu la..kalo cuti pon bukan boleh berehat ada jer keja rumah nak kena buat..nama pon perempuan, kalo kita tak buat sape lagi?

    ReplyDelete
  2. hihihih, suka quote dlm box tu. terkena batang hidung sendiri :)

    ReplyDelete
  3. hehe..betul3..kite yg anak baru sorang nie pun umah dh mcm ape tah..kite kemas, anak "kemas" balik..last2 biaukan je..agak2 tapak kaki sakit sbb terpijak toy, baru kemas..hahaha..baju2 tuh wat masa nie alhamdulillah still under control..hehe

    ReplyDelete
  4. Hahaha, betul sgt tu...
    Jangan lupa buat appointment kalau nak bertandang, kesian kat tuan rumah #makbanyakanak kalau main terjah jer...

    ReplyDelete
  5. Lya blm da Ank lgi mungkin x trasa sgt...tpi tugas rumah memg hari2 kna buat memg adat dah bekluarga kan

    ReplyDelete
  6. saya yang 24 jam tunggu rumah ni pun alami benda yang sama..lagi la ada ank kecik..bukan bagi kemas barang mainan dia..kang hilang depan mata mula tanya lepas tu dia sepah kan balik.buat penat je kemas..hahahah

    ReplyDelete
  7. hahhah betoi2 tu..... kdg rasa baru nak rehat jap, dah ada keje balik

    ReplyDelete
  8. hahaha :)) sakitnya tu di sini..lalallala ..appoimentt plzz

    ReplyDelete
  9. Hahahah.nani pun tak suka lipat baju kak.ehhhh ;P

    ReplyDelete
  10. hahaha.. 1 bilik jue dah jadi tempat baju fiza.. mmg kena renovate lah bilik tu jadi bilik gantungan baju.. sebab eden malas lipat.. hahahaha dah bergunung everest dah tu..

    ReplyDelete
  11. Haha... normal kan.. X pelik... Hehe

    ReplyDelete
  12. Eerrgghhh kerja rumah memang tak pernah habis.. sama mcm kerja kat opis..
    aku rasa jadi housewife lg penat dari kita yg bekerja opis kan..
    hurrmmm apa2 pun ni semua tanggungjawab kita sebagai ibu/ isteri.. pahala hendaknya :)

    ReplyDelete
  13. Hehehe..saya pun tengah ada sedikit aura stres dengan bakul baju ni. Tricknya, jangan tambah bakul lagi kang lagi banyak tak berlipat. Baju kotor masuk mesin, baju bersih dalam bakul. Selagi tak lipat baju bersih jangan nak basuh baju kotor.heee.

    Bab pinggan mangkuk syukur rumah kami sendiri makan sendiri basuh. Tengah nak train anak bujang 6 tahun tu basuh sendiri semua pinggan mangkuk dia.

    Habuk? memang tak tau nak katalaaaa...pejam mata je la.

    ReplyDelete
  14. akak, xyah tgu byk anak, sy anak sorang pun dh xkeruan.. nk lipat tu amik masa lama, nk menggunung balik sekelip mata..hahahaha

    ReplyDelete
  15. Nice n3 kak fiza..
    Suke.blog kak fiza..
    Mmg jd loyal silent reader since b4

    ReplyDelete
  16. Samalah noks ... klu nak datang rumah sila buat temujanji dulu. Sempat aku nak kemas kihkihkih

    ReplyDelete
  17. SERONOK UMAH KEMAS TP USAHA NAK MENGEMAS TUH MMG MENCABAR.. HUHU

    ReplyDelete
  18. tu la lumrah nyer mak byk anak.
    masuk umah, ada sebukit baju tunggu utk dilipat.
    sebakul baju lom dicuci...
    pinggan dlm sinki...
    ha ha ha ha letih !

    yes. aida juga tunggu gaji ni!
    mau tercekik dah.
    bulan lepas gaji over awal.
    mau soping baju raya :)

    ReplyDelete
  19. bab gaji tu mmg kan tak tertahan menanti
    maklum ke gaji awal hari tu.uhuk

    apa kan daya kak. itu lah kerja harian..
    paling tak tahan kalau dpt komen dari big bos "
    alahai bersepahnya"..
    kalau yg jns paham x pa. buat yg jnis tak paham..
    sabaq je la.

    saya sejak ada ank sorang ni pon baru terasa..
    dlu sokmo kemas sentiasa pagi ke ptg ptg ke malam maintain je kemasnya.
    skrg x larat la.. hahahha. alasan kan

    kak, yang penting njoy je..

    sokong kena buat appoinment dulu

    ReplyDelete
  20. Hehehehhe.. Memang tak pelik dah utk kita yg ada anak ni..

    ReplyDelete
  21. betul2.. mmg itulah la rutin kita setiap hari kan akan..tak pernah habis..huhuhu

    ReplyDelete
  22. Jgn kata y byk ank.. lya y ank sorang ni pom havoc hbs.. tgu hjung mgu je nk settle kan semua

    ReplyDelete
  23. I yang ada dua anak di rumah ni sehari 2 kali basuh baju. Dan setiap kali basuh pun full load takda yang sipi-sipi nak full :)

    Bab basuh baju dan lipat baju, I 'no komenlah'. I memang suka dua kerja ni. Setiap masa pun I senyum je kalau kena basuh dan lipat baju. Tapi bab kemas rumah tu, memang sakit tuh di sini. Ku kemas, bersepah. Ku kemas, bersepah lagi. Tak kemas kang, baru tau! Tapi, tapi.... I juga yang susah hati kalau rumah tak kemas. Anak-anak dan suami no problem. Kalau setakat katil berselerak, ruang tamu bersepah, dapur penuh pinggan mangkuk kotor, mereka pandang sebelah mata pun tidak tapi I je yang tak pandang lagi dah sakit jiwa. Kalau pandang sebelah mata, merana. Kalau pandang dua belah mata, itulah yang terjerit terpekik melepaskan dendam kesumat dalam hati. Hahaha!

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page