Impak COVID-19 Terhadap Pelaburan Hartanah | 11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah

Wednesday, June 29, 2022

Impak COVID-19 Terhadap Pelaburan Hartanah | 11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah. Penularan wabak Covid-19 memberi impak yang sangat besar di seluruh dunia. Ianya menyaksikan banyak sektor ekonomi negara terjejas dan lumpuh seketika serta menyaksikan beberapa industri turut menerima kesan yang sangat teruk. Industri hartanah antara yang tidak terlepas dari menerima tempias kesan akibat penularan Covid-19, Namun begitu, permintaan terhadap permbelian rumah kediaman masih mendapat sambutan.

11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah

Ada ke orang nak beli rumah walaupon negara masih belum reda dengna isu COVID-19? Laku ker rumah sekarang ni? Memandang kan saya bekerja dengan property development, sedikit sebanyak saya tahu juga lah berkenaan permintaan dalam pembelian rumah ni. Iya… Permintaan tetap ada walaupun Industri hartanah antara yang tidak terlepas dari menerima tempias kesan akibat penularan Covid-19. 

Jualan Rumah Tidak Terjejaas Walaupon COVID-19? Faktor ini juga disebabkan Kempen Pemilikan Rumah (HOC) hasil inisiatif kerajaan untuk menyokong pembeli rumah yang ingin membeli hartanah pada harga yang berpatutan dengan pengecualian duti setem serta pengurangan minimum sebanyak 10% untuk harga pembelian hartanah yang disenaraikan di bawah skim HOC ini. Memang sangat menguntungkan kerana secara tidak langsung ianya menaikkan lagi sektor hartanah. Bukan mudah nak membeli sebuah rumah dan bukan mudah untuk memiliki sebuah aset tanpa kita ambil tahu keperluan sebelum membeli rumah. Apa pun impak COVID-19 terhadap pelaburan hartanah, ini 11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah.

11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah

1) Semak Status

Semak status ni maksud saya, anda kena semak nama anda dekat Bank sama ada blacklisted atau tak. Bila kita tahu status kita, permohonan jadi lancar dan mudah. Bila kita tak tahu status kita tu blacklisted, memang susah nak buat pinjaman. Bila kita dah tahu, sekiurang-kurangnya  kita sudah boleh ambil langkah seterusnya. Apa lagi kalau bukan selesaikan dulu hutang piutang supaya urusan pinjaman di kemudian hari di permudahkan.

2) Pembayaran Hutang Yang Konsisten

Kalau anda ada buat pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau credit card, pembayaran bulanan tu biarlah konsisten setiap bulan. Jangan ada yang tertangguh. Kalau auto debit tak apa. Sebab bulan-bulan dah auto tolak dari account. Jadi payment tu nampak cantik. Kalau anda prefer bayar online atau pergi ke kaunter bank, pastikan tak ada delay sebab dari sini pon bank akan tengok. Pengalaman saya masa  nak beli rumah pertama dulu, disebabkan isu delay ini lah buatkan pinjaman  susah nak lulus. Memang perit bila diingatkan balik sebab bukan salah saya. Sebab baik sangat bagi nama untuk pinjaman kereta. Ini lah padah nya. 

Kalau anda nak tahu, pihak bank akan check record CCRIS atau CTOS. Apa yang dimaksudkan dengan CCRIS? Ok... CCRIS (Central Credit Reference Information System) ialah rekod yang diselia oleh Bank Negara Malaysia dimana ia mengawasi corak pembayaran pinjaman anda termasuklah butiran bank pinjaman dengan setiap institusi kewangan di Malaysia dan rekod pembayaran pinjaman 12 bulan yang lepas termasuk tunggakan.

3) House Hunting

Bila dah confirm nama tak ada blacklisted, hutang-hutang yang tertangguh sudah di bayar dan bayaran bukanan nampak teratur, boleh lah anda house hunting. Macam kami dulu, siap ambil cuti demi nak mencari sebuah rumah. Memandangkan selepas Kahwin dulu kami duduk dengan mak, jadi sudah tiba masanya kami cari aset atau rumah sendiri. Nak beli rumah teres atau apartment? Bergantung pada kemampuan korang.

Merata jugak lah house hunting. Asal ada banner pasal rumah, kami amik contact number. Siap pergi showroom semua sebab nak tahu project dan nak tengok rumah contoh. Tapi masa tu target kami nak cari rumah apartment yang mampu milik sahaja disebabkan kemampuan kami waktu itu membatasan untuk memiliki rumah landed. Alhamdulillah.. Dapat beli rumah dekat Bangi. Kebetulan husband saya house hunting sampai ke Bangi. Terjumpa Apartment yang affordable dengan keluasan yang agak besar. Memang rezeki kami selepas kegagalan rumah pertama dulu.

4) Location and Distance

Nak cari rumah, kena tengok lokasi juga. Kawasan tu sesak atau tidak? Jarak perjalanan dari tempat kerja ke lokasi rumah yang anda tengah survey tu jauh atau dekat? Kalau dekat, baguslah. Kalau jauh, macam tak berbaloi pulak rasanya. Sebab kena ambil kira kos minyak. Belum masuk tol lagi (kalau ada). Banyak duit nak kena keluar tu. Penat pun ya jugak. Kalau dah jauh dari tempat kerja, dah tentu kena keluar rumah awal dari biasa kan.

Katakan anda bekerja dekat area Bangsar, cari rumah dekat seremban. Memang mencabar juga. Dengan kesesakan lalulintas dekat area Bangsar tu. Tapi kalau anda dah berkenan dengan lokasi dan rumah tersebut dan sanggup tanggung risiko, pilihan di tangan anda. Boleh juga naik public transport. Tapi ramai sahaja yang duduk luar Kuala Lumur tetapi bekerja dekat Kuala Lumpur. Yang duduk Seremban, kerja dekat Putrajaya. Betul tak.

5) Environment and Facilities

Yang ini pon penting juga. Kalau nak cari rumah, elak kan lah memilih rumah di kawasan yang terpencil atau sunyi. Melainkan kalau anda sejenis yang suka kan privacy. Macam saya, saya suka kawasan yang agak meriah. Bukan meriah apa, meriah kalau ramai yang duduk kawasan tu. Kawasan yang dikelilingi perumahan. Kalau sunyi sangat rasa tak best. Nak keluar malam pun takut sebab sunyi sepi kan.

Kalau anda mencari rumah landed, tengok jugak kawasan nya macam mana. Adakah kawasan tu jenis rendah dan senang banjir. Penting untuk kita ambil tahu..Lepas tu, facilities banyak. Yang ni kena tengok jugak tau. Pastikan kawasan perumahan yang anda nak beli tu dekat dengan sekolah Kebangsaan/Agama Rendah/Menengah. Nursery dan tadika pun senang nak cari. Ada kedai runcit/serbanika. Facilities untuk transport pon senang nak dapat. Kalau dapat kawasan yang dekat dengan Komuter atau LRT pun bagus.

6) Status Hartanah

Pastikan semak status hartanah yang bakal anda beli nanti Feehold atau Leasehold. Apa maksud Freehold dan Leasehold? Ok... Freehold ni bermaksud pegangan bebas untuk tempoh selama-lamanya di mana pemilik tanah pegangan bebas memiliki tanah tersebut selamanya tanpa tertakluk kepada tanah tersebut kembali semula kepada hak milik kerajaan selepas sesuatu tempoh tertentu (kecuali melalui pegambilan balik tanah oleh kerajaan).

Leasehold pula bermaksud pajakan ke atas hartanah untuk suatu tempoh yang telah ditetapkan. Biasanya tempoh pajakan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri / Pejabat Tanah adalah untuk 99-tahun. Tapi kan, apa akan jadi lepas tempoh pajakan tamat? Selepas tamat tempoh, anda kena  memperbaharui atau memanjangkan tempoh pajakan tersebut dengan membayar sejumlah premium mengikut kadaran nilai tanah semasa. Kalau anda nak tahu, bila dah tamat tempoh pajakan, tanah tersebut akan kembali menjadi hakmilik negeri. 

7) Siapa Developer

Sebelum membeli rumah, kita kena semak juga siapa pemajunya. Tengok projek apa yang pemaju pernah buat. Kalau pemaju yang dah ada nama macam Sime Darby, Mah Sing, UM Land, IOI Property dan lain-lain, kira bagus lah sebab kita dah tahu background syarikat ini macam mana. Tapi kalau pemaju yang anda rasa macam tak berapa dikenali, sebaiknya buat survey dahulu. Takut nanti kena tipu seperti projek tak jalan dan rumah terbengkalai.

Banyak dah jadi kes macam ni. Kesian dekat pembeli. Tiap-tiap bulan duit tolak bank. Tapi tanda-tanda rumah nak siap masih tiada jalan penyelesaian lagi. Tidak semestinya developer yang berjenama bagus dan developer yang tak ada nama tak bagus. Macam developer untuk rumah Apartment yang kami beli dulu. Trans Loyal Development… Nampak macam biasa jer. Tapi dah banyak projek rumah yang diorang buat. Memang boleh dipercayai walaupon nama tidak berapa dikenali berbanding dengan developer lain. 

8) Kenali Jiran 

Ini pun agak penting juga. Masa beli rumah Apartment dulu, memang tak terfikir mengenai jiran dan dengan siapa kita akan berjiran. Tapi untuk rumah kedua, masa nak pilih nombor rumah, memang kami tanya developer siapa jiran sebelah menyebelah. Macam saya, saya lebih utamakan jiran yang beragama Islam lah sudah semestinya kan. Tapi ada juga yang suka berjiran dengan bangsa lain. Ini bukan racist ya. Terpulang pada pandangan masing-masing. Bila sudah diberi pilihan, kita boleh memilih kan dengan siapa kita nak berjiran. Kalau tidak ada pilihan, kita terima sahaja apa bangsa sekali pon yang akan bakal jadi jiran kita.

Untuk rumah landed, yang selalu jadi isu dengan jiran berbeza bangsa ni selalunya berkenaan dengan binatang peliharaan lah. Tidak kira kucing atau pon anjing. Pandai bela, pandai lah jaga supaya jiran-jiran lain tidak terganggu dengan bunyi bising dan juga bau dari binatang peliharaan. Yang penting, tidak dibiarkan binatang perliharaan bebas tanpa pengawasan.

9) Landed atau High-Rise

Pilihan di tangan anda dan juga bergantung pada kemampuan masing-masing. Bak kata pepatah, ukur baju dibadan sendiri. Baik landed atau pon High-Rise, masing-masing ada kelebihan tersendiri. Memandangkan saya pernah dan sedang menginap di kedua-dua jenis rumah tersebut, disini saya kongsikan kelebihan dan kekurangan mengenai nya:

High-Rise

Dari segi harga, memang affordable waktu kami beli dulu dan rumah High-Rise lebih murah berbanding rumah landed. Tetapi tengok jenis High-Rise juga. Dari segi kemudahan, ada disediakan playground, court, dewan, tadika dan juga taska. Memang senang sangat. Dari segi keselamatan, memang disediakan pengawal, dilengkapi ciri keselamatan berpagar dan juga CCTV. 

Kekurangan nya pula, tak boleh nak buat renovation. Saiz rumah High-Rise ni kecil dan untuk mereka yang berkeluarga besar, ruang yang ada mungkin jadi terhad dan sempit. Kalau beli barang banyak, memang agak leceh juga nak angkat. Nasib rumah saya dulu tingkat 2 saja. Dari segi parking, memang terhad untuk mereka yang ada lebih dari 1 kereta. Kena menyewa parking lot kalau nak parking kereta didalam kawasan Apartment. Environment pon agak bising juga. Sampai boleh dengar lah jiran bergaduh.

Landed

Kelebihan rumah landed ni sudah semesti nya saiz yang luas dan besar. Ada porch yang boleh parking lebih dari 1 kereta. Boleh juga bercucuk tanam. Sangat sesuai untuk yang berkeluarga ramai. Nak buat renovation pon tak ada masalah, tapi kena ada permit untuk sebarang pengubahsuaian dahulu ya. Environment pon tenang, damai dan tak ada bunyi bising. Memandang kan Kawasan kediaman yang saya duduki sekarang ini Gated and Guarded, dari segi keselamatan, memang tak perlu risau. Kalau beli barang banyak pon tak ada masalah sebab boleh terus bawa masuk barang dalam rumah.

Dari segi kekurangan nya pula, rumah Landed ni mahal harganya terutama dikawasan bandar. Kalau yang affordable pon, kawasan nya di luar bandar lah. Kos baik pulih atau penyelenggaraan pun agak tinggi kalau ada kerosakan. Kalau rumah yang ada tanah, perlu mengambil kira kos untuk pemotongan rumput juga.

Jadi apa pilihan anda? Landed atau High Rise? The choice is yours. 

10) Pilihan Insurans Rumah

Fungsi insurans ini adalah bagi melindungi rumah anda sekiranya berlaku sebarang kematian atau kemalangan yang mengakibatkan kecacatan kekal dimana anda tidak lagi mampu untuk membayar pinjaman perumahan. Anda perlu memilih salah satu pelan insurans ini kalau hendak memohon pinjaman perumahan dengan bank. Terdapat dua jenis insurans yang perlu anda tahu yang biasanya ditawarkan apabila hendak membeli rumah iaitu MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT. Apa itu MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT?

MRTA : Mortgage Reducing Term Assurance
MRTT : Mortgage Reducing Term Takaful
MLTA : Mortgage Level Term Assurance
MLTT : Mortgage Level Term Takaful

Yang membezakan jenis insurans di atas ialah produk insurans konvensional dan juga produk insurans islamik. MRTA dan MLTA adalan insurans konvensional manakala MRTT dan MLTT pula adalan insurans islamik. Ini perbezaan yang perlu anda tahu sebelum memilih insurans untuk rumah.

MRTA/MRTT

Ianya memberi perlindungan kepada pinjaman perumahan yang tertunggak berdasarkan baki hutang yang masih ada. Jika berlaku kematian hilang upaya kekal sepenuh nya, syarikat insurans akan melunaskan baki hutang yang ada dan waris akan mendapat rumah tanpa apa-apa manfaat tunai. Polisi ini melibatkan tuntutan antara pihak bank dan juga syarikat insurans atau takaful.

MLTA/MLTT

Sejenis insurans pinjaman perumahan di mana jumlah yang diinsuranskan kekal atau tidak berubah sepanjang tempoh polisi. Ianya menawarkan perlindungan dan pulangan tunai berdasarkan pinjaman perumahan terkumpul. Jika hilang upaya kekal sepenuh nya atau berlaku kematian, polisi ini akan membayar kesemua pampasan kepada penama yang telah diwariskan oleh pemegang polisi. Ianya juga menjadi tanggungjawab pewaris untuk melangsaikan hutang pinjaman kepada pihak bank.

11) Pengiraan Kelayakan dan Jumlah Komitmen Bulanan

Keputusan untuk membeli rumah atau menambah asset yang ada bukan sesuatu yang mudah. Mempunyai kewangan yang kukuh adalah sangat penting kerana komitmen yang bakal anda tanggung adalah sangat besar. Tetapi kalau sumber pendapatan anda lebih dari mencukupi, boleh lah untuk teruskan niat untuk membeli rumah. Boleh semak pengiraan kelayakan ini berdasarkan pendapatan. 

Selain daripada itu, anda juga boleh membuat semakan dengan kalkulator pinjaman perumahan kalau hendak tahu berapa jumlah komitmen bulanan yang anda mampu untuk membeli rumah baharu. Semua maklumat dihujugn jari sekarang ni. Mudah kan.

Cukup dah 11 Tips Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah semasa COVID-19. Apa-apa pon, semua rezeki ini akan kita dapat hanya dengan izinNYA. Kelancaran proses mencari dan membeli rumah juga adalah atas keizinanNYA juga. Macam kami ni, rezeki dapat membeli rumah sendiri selepas 3 tahun kawin. Selepas 10 tahun duduk Apartment, di rezekikan dapat membeli rumah Teres. Memang pelaburan hartanah menguntungkan bila dapat sumber pendapatan sampingan hasil dari sewa rumah.

Buat mereka yang masih dalam perancangan untuk membeli rumah rumah, ini lah masa yang sesuai terutama untuk pembeli rumah pertama. Mengikut ramalan hartanah 2022, ramai golongan muda sebagai pembeli rumah pertama kerana trend bekerja dari rumah yang semakin popular dan mereka mungkin memerlukan ruang atau rumah sendiri. Selain daripada itu, harga rumah dijangka meningkat 3% – 12% dalam tempoh dua (2) tahun akan datang (2022-2023).

Ini lah masa yang amat sesuai untuk mereka yang ingin membeli rumah, lebih-lebih lagi buat pembeli rumah pertama. Tetapi ada juga yang lebih suka menyewa dari membeli rumah sendiri. Mungkin mereka ada alasan tersendiri. Tak perlu persoalkan mereka kenapa masih tidak membeli rumah. Masalah orang bukan kita tahu kan. Jadinya... Diam adalah lebih baik.


You Might Also Like

1 komen



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive