Berperang dengan NYAMUK

Tuesday, October 11, 2011

Rumah uols banyak nyamuk tak? Lately kat umah banyak betul nyamuk. Ntah mana datang pon aku tak tau. Dah bersihkan umah pon masih ada nyamuk lagi. Adoiiiiiii...sakit hati di buatnya. Tak tau lah kalau sebab cuaca yang tak menentu ni faktor penyebab kebanjiran nyamuk...ngeeeeeeee...

Google pic. Lebih kurang mcm nih lah rupa kaki anak dara & anak bujang tu lepas kena gigit nyamuk durjana.

Yang aku hangin, habis bintat² badan anak² aku dek penangan nyamuk nih. Tergaru sana...tergaru sini. Meninggalkan kesan plak tu. Tengah² tido, tapi kaki mengesel² kat carpet sebab gatal kena gigit. Tu anak dara sorang tu lah. Terganggu tido nya.

Tiap² petang sampai lah ke malam. Kerja aku adalah bertepuk tampar ngan nyamuk. Dah sembur ngan penyembur pon, tapi ada gak yang panjang umurnya. Hhhhmmmmm...ada cara lain lagi tak macam mana nak halau nyamuk nih?

Aku risau nyamuk lain jer yang hinggap. Nyamuk belang². Na'uzubillahi min zalik.

You Might Also Like

28 comments

  1. same la..sampai 1 tahap izwa buat :

    1.sembur bilik sejam sebelum(hari-hari tukar penyembut lain)
    2.sapukan lotion anti nyamuk or calomine lotion siap-siap
    3.tepekkan pelekat anti nyamuk akt anak-anak
    4.letak serai wangi kat bwh katil

    gilerrr tak?

    ReplyDelete
  2. Kaki anak sy mmg berbirat dgn bekas gigitan cinta sang nyamuk. Apalagi si kecik tu kuat menggaru. Kecian.

    ReplyDelete
  3. musim nyamuk ni faktor cuaca gak kan? lain option, pasang kelambu la...kut.

    ReplyDelete
  4. memang banyak nyamuk skrg nie..habis badan Syakil bintat²..dahlah dia putih, orang dalam lif pun perasan huhuhuhuuu

    ReplyDelete
  5. ANUM: TU lah anum, takut nyamuk lain jer.

    ReplyDelete
  6. IZWA: Perghhhhh...dasat tu, ekekekeke...Daku kena buat mcm tu gak lah. Memang dah sakit hati sgt ngan nyamuk nih.

    ReplyDelete
  7. FARA: Samalah fara. Anak² saya tu pon kuat menggaru gak. Kesian nengok. Berbekas kena gigitan cinta sang nyamuk.

    ReplyDelete
  8. JOY: Nak kena cari kelambu beso lah nampaknya. Kelambu baby tu ntah mana simpannya.

    ReplyDelete
  9. VNA: Kan...anak i yg hitam manis ni pon nampak kesan, inikan si putih syakil ☺☺.

    ReplyDelete
  10. nyamuk memang bahaya ni fiza..kena buat sesuatu..cadangan izwa bernaaaaasss

    ReplyDelete
  11. ciannyer..slunye klunyamuk tetiba banyak ni sbb cuaca..klu musim ujan je..byk la nyamuk..

    ReplyDelete
  12. AYU: Betul tu, nak ikut cara izwa. Siang² pon ada nyamuk gak, haihhhhh...

    ReplyDelete
  13. NIEZA: Sejak cuaca tak menetu nih memang byk nyamuk lah.

    ReplyDelete
  14. umah saya pun sama..byk la nyanyuk eh nyamuk...mmg riso kt baby gak..walaupun umah bersih tp heran mai mana nynyuk2 nih..huh...munkin musim skang kot..jap hujan..jap panas..hujan..kan...

    ReplyDelete
  15. kat umah putrajaya jarang diserang nyamuk...tp kalau balik kpg ya...kita yg tua ni pun penuh gigitan nyamuk...uhuh

    ReplyDelete
  16. aah kak riso lah kalo nyamuk aedes tu..darwisy kena gigit sikit pon kita dh tkut..yelah putrajaya nikan byk denggi..haihh moga dijauhkan..

    ReplyDelete
  17. terai la segala benda fiza..bahaya la nyamuk ni..walau bukan belang2 pun...cuba beli losyen ke atau pelekat halau nyamuk untuk kanak2

    ReplyDelete
  18. same cam kaki acha...dah x comelll..huhuhuh~~menci nyamuk!

    ReplyDelete
  19. ELOK AMBIL TINDAKAN SEWAJARNYA SEGERA.. NYAMUK MERBAHAYA TU...

    ReplyDelete
  20. Sbb skrg ni cuaca hujan panas, nyamuk senang membiak, pakai kelambu modem tulah fiza, sian budak2

    ReplyDelete
  21. FYZZ: Hahahahaha...sana sini memang banyak nyamuk kan, geram tau.

    ReplyDelete
  22. MAMA GEE: Ha'ah mama gee, badan kita pon habis bintat².

    ReplyDelete
  23. MRS FIZA: Kan fiza, bebduak ah kesian klo kena gigit. Kita yg beso ni pon tak tahan. Risau gak nih.

    ReplyDelete
  24. AMIRAH: Yer lah nok, aku nak kena cari gak lah. Ada losyen & gelang utk halai nyamuk kan.

    ReplyDelete
  25. OSHIN: Acha bley geng ngan qahirah, kaki banyak bintang...hehehehe...menci nyamuk gak.

    ReplyDelete
  26. maybe sebab panas kot sis..sian anak u eh..cari kelambu lah..

    ReplyDelete
  27. eee sy pun elergic dgn nyamuk ni... kalu nyamuk gigit mulalah jd bgkak2... kdg2 smpi tggal parut... kulit sensitif sgt sy nih..

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive