Buah Melaka

Wednesday, April 04, 2012

Kalau dah teringin sangat, sanggup buat tu. Seumur hidup, inilah pertama kali buat buah melaka. Menjadi plak tu. Ntah tetiba teringin plak nak makan buah melaka. Selalu klo jumpa orang jual kuih nih, memang aku beli. Tapi bila beli biasalah kan, sepeket seringgit ada 5 biji. Saiz plak...alahaiiiiii...cikinot jer, pastu inti tak terasa sangat, tak puas makan rasanya.


Ntah tetiba semangat nak buat buah melaka ni berkobar² plak. Resipi pon senang bangat. Balik kerja trus singgah kedai cari bahan². Petang semalam gak buat sebab teringin nak makan. Aku tak pakai bahan pewarna, tapi pakai pewarna asli lagi uols. Siap blender daun pandan nak dapatkan warna hijau dan bau yang wangi. Gigih tak gigih lah mak buat buah melaka ni ☺☺☺.

Seronok plak tgk buah melaka ku menjadi, makan plak time panas²...perghhhhh...mantop. Puas makan sebab sendiri buat kan. Hamik ko...beso² aku gentel. Inti gula melaka pon beso² gak.

Balance tepung yg dah diuli pon ada lagi, petang ni bley buat lagi. Si dia pon suka ☺☺.

You Might Also Like

20 comments

  1. wah..rajin sgt ni..boleh la niaga..hehe

    ReplyDelete
  2. senang je nak buat cuma malas je lebih ni haa..hahahaha..

    ReplyDelete
  3. wow sedapnya
    bila gigit.... nyum2

    ReplyDelete
  4. btl la kak.. suke bila apa yg kite msk menjadi..

    ReplyDelete
  5. peberet ni kak...yg best gula melaka tue letak byk2 sikit..nti melting je dlm mulut..

    ReplyDelete
  6. zaila dulu maa mengandung, memang suka masak sendiri apa yang mengidam..paling best masa bulan puasa, 3 hari je jejak pasar ramadhan then semua masak sebab takleh makan r air tangan orang lain..semangat balik keje tu buat nasi kerabu, ayam penyet..

    skrg ni tak tahulah mana angin rajin masak tu pergi:P

    ReplyDelete
  7. erm...memang betul fiza kalau yg ada kat luar tu semua kecik kecik belaka..sekalai ngap dah habis tak rasa..buat sendiri lagi berbaloi...ermmmm..tetiba rasa terliur pulak!!

    ReplyDelete
  8. Betul tu. Makan hasil air tangan sendiri lebih puas. :)

    ReplyDelete
  9. Ya Allah! Sedapnya. Tgh ade mood nak makan manis nie.

    ReplyDelete
  10. Seronok bukan main bila buat sendiri sedap pulak kan...memang kena ulang buatlah fiza...

    ReplyDelete
  11. mmg pun!!! kdg2 klu beli dia punya kelapa pun dah tak sedap..mcm dah lama punya kelapa..

    dulu2 rajin buat tapi nie now..emm mgkin boleh buat lagi ;)

    ReplyDelete
  12. kalau sblh trg.. panggil onde2..hihii.. sy pun sk jugak.. mmg senang nak buatkan.. ni dh mula teringin nk mkn jugak.. ni yg mls nak bc entry pasal mkanan ni..ahhahah

    ReplyDelete
  13. Zie pun kalau teringin akan buat sendiri tak kiralah apapun... emmm puas hati buat sendiri....

    ReplyDelete
  14. aku penah buat, xbape menjadik. sekian

    ReplyDelete
  15. buat besaq2..msti rasa pejal bila gigit..sedapnya...tingin gak bila tgk..yum2..ibu2 mengandung nih kalau tingin tak leh kata apa kan..hehe

    ReplyDelete
  16. Nak sikit!!! Menjadila fiza!!! Aju lum pernah buat, kalau menjadik mesti Mak ku itu fengsan kakakakak

    ReplyDelete
  17. Nampak kuih ni teringat kat nenek amy.. dia selalu buat kuih ni tp dia buat kaler putih aje.

    ReplyDelete
  18. mmg senang sgt nk buat..baik buat sendiri kan..puas makan..

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive