SAYA....

Tuesday, October 30, 2012


Hanya manusia biasa yang tak pernah lari dari perasaan cemburu. Manusia biasa yang kekadang mengeluh dengan kehidupan sendiri...Mengeluh dengan nasib yang menimpa diri ini.

Saya membuat perbandingan dengan kamu. Punya pakaian yang cantik bergaya. Berfesyen mengikut trend semasa.Bersama handbag yang berjenama.

Saya membuat perbandingan dengan kamu. Punya rumah yang cantik dan lengakp semuanya. Kereta yang mewah dan selesa untuk memandu ke mana².

Saya membuat perbandingan dengan kamu. Yang mampu jadi surirumah sepenuh masa. Menjaga anak di depan mata duapuluhempatjam setiap masa. Dan masih mampu berbelanja mewah wapaupon tak bekerja.

Saya membuat perbandingan dengan kamu. Betapa bertuahnya kamu bila gaji setipa bulan boleh dibuat simpanan. Tak perlu fikir duit gaji nak tolak hutang setiap bulan.

Saya membuat perbandingan dengan kamu. Betapa bertuahnya kamu punya suami yang romantik dan penyayang. Setia dan sangat menghargai pasangan. Tiada orang ketiga masalah dalam perhubungan. Percutian menjadi aktiviti wajib setiap bulan.

Tapi...saya sedar dan insaf...

Saya besyukur. Walaupon tak bergaya dan tak berfesyen mengikut trend, tapi saya masih punya pakaian yang selesa untuk disarung.

Saya bersyukur. Sudah punya rumah untuk berteduh walaupon hanya sebuah Apartment. Punya kereta walaupon tak besar mana untuk berjalan² bersama keluarga.

Saya bersyukur. Saya mampu bekerja untuk menyara anak² tanpa bantuan orang lain. Saya mampu berbelanja untuk keperluan anak² tanpa menyusahkan sesiapa pon.

Saya bersyukur. Walaupon setiap bulan duit gaji di tolak, tapi itu semua adalah untuk anak². 

Saya bersyukur. Masih ada si dia walaupon...... Saya masih punya anak² yang dapat membahagiakan saya. Yang selalu membuat saya tersenyum setiap masa dan tak dapat saya bayangkan hidup tanpa anak² di sisi. Cukuplah sekadar percutian di Shopping Complex, di rumah sendiri, di rumah mak tercinta dan di rumah mertua yang tersayang.

Setiap manusia dikurniakan oleh Allah kelebihan dan kekurangan. Mungkin Allah kurniakan hambanya kelebihan dari seri harta dan kekurangan dari segi kasih sayang atau pon sebaliknya. Cuma kita kena renungkan...kalau kita rasa kekurangan pada diri kita ini masih ada, ingat...ada insan lain lagi yang lebih teruk nasibnya dari apa yang kita alami skarang ni.

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Saya bersyukur masih punya mak dan masih punya mertua yang sayangkan saya. Masih punya adik beradik yang ambil berat pasal saya. Masih punya sahabat untuk mengadu dan meluahkan perasaan...walaupon hanya dialam maya. You know who you are.

Note: Saya bersyukur dengan apa yang saya ada. Bersyukur atas ujian dariNYA..yang membuatkan diri ini kuat untuk menempuh hari² yg mendatang. Walaupon kekadang saya lemah...tapi DIA ada untuk saya. Arghhhh...touching dengan entry sendiri.


You Might Also Like

36 komen

  1. sama2 kt bersyukur dgn apa yg diberikan..mngkin kali ini sikit, tpi lain kali kt tak thu camne kan...

    ReplyDelete
  2. manusia memang tidak pernah puas dengan apa yang ada.....sebaik2nya manusia yang bersyukur dengan apa yang di miliki dan bertawakal kepada allah sesungguhnya semuanya adalah ketentuannya.......

    ReplyDelete
  3. Bersyukur dgn kehidupan yg kita ada... Prof Muhaya pernah kata... kalau kita ada suami, anak2... kehidupan yg baik walaupun biasa2 aje...itu sudah sebahagian dari syurga dunia... Alhamdulillah....

    ReplyDelete
  4. BERSYUKUR DENGAN SEGALA YANG ADA NAMUN PERLU TERUS BERUSAHA UNTUK MENGECAP SESUATU YANG DIINGINI..

    ReplyDelete
  5. Rasa tersentuh pulak kakak membaca N3 ini Fiza. Kalaupun kita dapat menggapai awan, dapat menikmati keindahan gumpalan awan sudah cukup bermakna kerana setiap manusia Allah kurniakan nikmat dgn cara berbeza.

    ReplyDelete
  6. YE FIZA BTUL TU KEKADANG NA PUN SELALU ADE PERASAAN CEMBURU KENAPA ORG TU BOLE KNAPA ORG TU DPT KENAPA ORG TU BERJAYA..AT 1 TIME NA KENA BERSYUKUR SBB ADE LAGI TERUK MEMERLUKAN DARI NA..TP NA MASIH ADA SMUA (YG NA ADA SKRNG)

    NICE SHARING ;))

    ReplyDelete
  7. betul tuh sis,,Alhamdulillah syukur gan ujiannya..kerna DIA maseh myayangi kite gan mberi ujian tesebut..DIA maha mengetahui yg terbaek utk umatnya.

    ReplyDelete
  8. alhamdullillah.. bersyukur dengan apa yang ada.. redha dengan segala2.. insyaALLAH.. lebih berkat.. :)

    ReplyDelete
  9. betul fiza, SAYA perlu berayukur dengan semua yang ada, kaya bukan bermaksud byk harta, tapi kaya dengan budi pekerti dan kesihatan yang Allah beri

    ReplyDelete
  10. Kita patut bersyukur apa yg ada pada diri kita..

    ReplyDelete
  11. as salam fiza,

    akak tak tau apa sebenarnya yang fiza tempuh...cuma berharap agar kita semua diberi kekuatan untuk menempuh dugaan hidup masing-masing...take care ea

    ReplyDelete
  12. kenapa kak?

    ya...syukur itu harus walaupun kita dalam kesulitan....

    ReplyDelete
  13. touching jugak dgn n3 ni. *hugs

    ReplyDelete
  14. Bila kita saling membezakan, sentiasa ada pertandingan, memang takkan habis semuanya. Macam cukup itu tak akan cukuplah. Tak ada pon istilah tu.

    Pada Sha yg paling penting hitung dulu apa yg kita ada dr apa yg kita tak ada. Tak ada, usahakan...jadikan cemburu itu sesuatu yg positif.

    Kecuali bukan rezeki...itu kerja Dia:)

    ReplyDelete
  15. sy paham perasaan tu...

    sy pun kadang2 mengeluh juga dgn kekurangan diri....suka buat perbandingan dgn org lain juga....sedih bila x dpt apa yg mereka dpt...

    ReplyDelete
  16. diriku pun bersyukur ngan ape yg ada. kita bandingkan ngan org lain secara +ve je.. -ve tolak tepi :)

    ReplyDelete
  17. mcm double meaning je entry ni.

    ReplyDelete
  18. takpe la fiza

    asalkan kita bahagia dengan ape yg kita ada skang ni kan

    anak2 harta yang paling tinggi Allah berikan pada kita

    ReplyDelete
  19. yup sentiasa bersyukur dgn apa yg kita ada sekarang ini!

    ReplyDelete
  20. betul tu..kita harus bersyukur dgn apa yg ada xperlu dibandingkan dgn org yg lebih mewah tp bandingkan diri kita dgn org yg jauh lbh susah dari kita kan..tq ingatjan akak juga nih

    ReplyDelete
  21. Salam pekenalan dari umi ..tak pe sis ..walaupun hidup sederhana ..tapi semua ada tetap membahagiakan (^_^)

    ReplyDelete
  22. huhu kita selalu merasa orang lain lebih bertuah dan mewah, sedangkan kita lebih bahagia berdanding orang lain... syukur dengan apa yg ada

    ReplyDelete
  23. setuju tu... kita perlulah bersyukur dengan apa yang kita ada ni... :)

    ReplyDelete
  24. Biasa la sebagai manusia biasa kita tak boleh nak lari daripada perasaan cemburu. Bersyukur dengan apa yg ada. Allah tak bagi apa yg kita nak, Dia bagi apa yg kita perlu. Pernah dengar kan ayat ni? So, chill ye :)

    ReplyDelete
  25. Rezeki Allah dalam pelbagai cara. Ya marilah kita selalu bersyukur atas segala nikmat yang diberi.

    ReplyDelete
  26. alhamdulilah kita kena bersyukur, Allah punyai sbb dan hikmah ats segala yg berlaku =) sekejap atau lambat , kebahagiaan itu akn kite dpt,=)

    ReplyDelete
  27. tacing betul ni...bersyukur dengan apa yang ada

    ReplyDelete
  28. bersyukur dgn apa yang dimiliki sekrg.. :D.. walaupun tidak serupa dengan org tp tetap mampu hdp sempurna dgn cr sendiri.. alhamdulillah~

    ReplyDelete
  29. betul tu... kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki... jangan pernah menyesal dan mengeluh... sbb itu semua kurniaan dariNya... Alhamdulillah... Amin...

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page