Kembali BerKUTU!!!

Wednesday, January 30, 2013

Bukan duit kutu yer, tapi kutu rambut


Ini lah masalah bila anak² dok kat nursery. Masalah jangkitan KUTU....eeuuwwwwww...Aritu belek² kepala anak dara yang bijak tu. Kekadang ayik tergaru² kepala. Sekali selak punya selak, ternampak lah telur kutu. Meletup ko. Telur tu belum sampai tempoh matang lagi nak menetas...ahakssss...haishhhh...tak bley jadi nih. Selak lagi...erk...jumpa lagi dan sumanya meletup.

Alahaiiii...naik balik kutu kat kepala qahirah. Lama dah tak berkutu. Skang ni bukan anak jer tergaru², dengan mak pak nya skali dok tergaru². Tapi kan noks, aku jumpa telur kutu jer, tapi kutunya tak jumpa². Pandai betul ko menyorok yer kutu. Ker aku yang tak pandai cari kutu...hahaha...Siyes, memang aku tak jumpa kutunya. Atau kutu tu dah tebang kat rambut aku ni ha. Darah sedap katakan...haishhhh...Nak kena cari sikat kutu nih.

Ok...ni ada petua cara nak hapuskan kutu rambut. 

Kepala gatal kerana KUTU?

Jangan risau, kepala berkutu adalah masalah biasa sejak zaman dahulu kala lagi. Cubalah petua ini, mudah dan InsyaAllah mujarab.

Ambil empat ulas bawang putih dan tumbuk hingga lumat. Kemudian gaulkan bersama tiga sudu makan minyak kelapa. Lumurkan rata pada keseluruhan rambut dan biarkan selama lebihkurang 15 minit. Selepas itu sikat dengan penyikat kutu.

Amalkan selalu sehingga tiada lagi kutu ada di kepala.

Sumber: SINI

Simple jer petua nih, tapi siaplah bau bawang putih rambut ko nanti. Weekend ni nak try buat. Semoga menjadi lah petua nih. Tak pon cari jer ubat kutu kat farmasi kan. Haishhhhh...susah betul nak elak jangkitan kutu ni kan. On and off. Harap² tak jangkit kat Qhalif lah. Aku yang beso ni pon tak tahan dengan tahap kegatalannya, ini kan bebudak. Semacam betul merenyam gatalnya.

Note: Panas betul cuaca kat luar. Tak terasa langsung aircond. Boleh jadi KETIBAS dan KETIBUS dibuatnya ☺☺
.

You Might Also Like

39 comments

  1. sama lah ngan c kakak tu. dpt jangkitan kutu dari tadika dia dulu. sampai skang payah betul nak hilang. puaslah letak ubat kutu mcm2 jenis, xde kesan langsung.

    ReplyDelete
  2. hahahahha dasatnya! eeeeefghijkl geli la dgn kutuuu

    ReplyDelete
  3. hahaha dah banyak pengalaman dah tentang kutu ni..selalunye buat keje senang je, gi klinik amik ubat kutu ..hahaha pastu bile balik asrama balik, berjangkit balik berkutu ..aaarrgghhh ..

    ReplyDelete
  4. adoi la..paling rimas klu anak2 ade kutu ni...

    ReplyDelete
  5. saya baca entry ni sampai meremang bulu roma.. hahhahha.. tingat zaman budak2 dulu.. ekekkek

    ReplyDelete
  6. tu la...antara jangkitan yg biasa saya temui kat kanak kanak yg tinggak di nursery ialah jangkitan kutu...dan juga kudis ( scabies)

    ReplyDelete
  7. anak teruna kita dulu masa masuk darjah 1 pun ada kutu..ntah mana datangnya..saya cari sampai licin..nasib baik la sampai sekarang kutu tak berani lekat dh..lgpun rambut dorang sentiasa kasi nipis..ni maira pulak dh sekolah risau gak ni..tp lega sikit la sbb dia guna tudung gi sekolah..

    ReplyDelete
  8. anak buah sy pun ada kak.. menular dri sekolah..

    ReplyDelete
  9. HEHE.. TERINGAT MASA ZAMAN KECIL DULU ADA KUTU DI KEPALA.. :)

    ReplyDelete
  10. Bagus, saya baru tau ader petua dr bahan2 natural, lepas nie bole la guna kat kepala anak2 saya....x larat kot asyik kena carik kutu...it's a norm biler dok nursery =_=

    ReplyDelete
  11. buak slalu je ber"kutu".. dneo dulu masa budak2 kena juga... amik kutu kat child care... tapi bila dah pakai ubat ok balik

    ReplyDelete
  12. Kalau bab kutu..memang geram..rania pon kena baru ni..first time.nieza pon kena..habis semua bantal jemur, baju basuh dengan dettol..huhu

    ReplyDelete
  13. Dulu, waktu Mieya kecik-kecik dulu pon selalu juga terkena benda nie. Puncanya, berjangkit dengan kawan-kawan.

    ReplyDelete
  14. eeee menci betul dengan makhluk allah yg satu ni tau.....baca entry ni pun kepala cikgu dah rasa gatal2....eeuuuwwww

    ReplyDelete
  15. eeeeiii...tak suka sangat dengan kutu nie...nasib baik anak2 yan belum pernah di jangkiti kutu lagi...

    ReplyDelete
  16. anak buah isteri ada beberapa org juga yg alami masalah kutu nih...hehe

    ReplyDelete
  17. anak anak aku pon haritu masa dok nursery kena jangkitan kutu jugak..tapi sekarang ni dah tak ada dah:)

    ReplyDelete
  18. ha..same dgn ank perempuan sil sy.brape kali potong rambut sbb kutu kt nurseri.

    hehe.tringat gak dulu,jaman sek ren,kami adik bradik mak mandikan dgn ubt kutu.jangkit dr sekolah kan

    ReplyDelete
  19. Kesiannya anak Fiza.. Moga masalah tu dapat diatasi.

    ReplyDelete
  20. alahai... cm tulahkan lau duduk nursery... macam penyakit dtg dr nursery...

    ReplyDelete
  21. la ciannye comey ada kutu, baik cepat hapuskan ia seblom merebak..tingat zaman sekol dulu mmg geng kutu belaka sbb jangkit dgn kawan2 :)

    ReplyDelete
  22. kes kutu ni memang boleh berjangkit. kesiannya, masa sekolah dulu2 kawan kat hostel selalu cakap ada kutu di kepala diorang..saya tak pernah kena lagi dan tak tau camna rasanya..

    ReplyDelete
  23. masalah kutu ni, memang sukar di bendung hahaaaa...mudah beno berjangkit..apa lagi kalau kat sekolah, kutu pun nak belajar hihih

    kunjungan pertama KY, apa khabar

    ReplyDelete
  24. akk citer psl kutu ni sy bru je lps hlg dr semua kutuuuu.. haitu blk kpg anak buah duk sibuk sikat kutu kepalanya guna sikat nenek dia..tang sgka btul sy bwk balik kutu dia tu ke sni..smpi dh pnuh kepala bru perasan..ptt stp masa gatal tk hingatttt..hahaha

    ReplyDelete
  25. dulu kecik2 pun ada kutu jugak..huhu tak tahan gatal kat kepala tu.. sampai dontor yang datang sekolah tu bagi ubat kutu baru hilang sume kutu2 tu hehe

    ReplyDelete
  26. kutu oh kutu jangan kau datang... memang sakit hati tengok kalau budak2 tergaru.. akak memang kalau bergarujer terus cari pakai sikat kutu atau cari... budak2 tu memang panggil ibu dia hantu kutu..

    ReplyDelete
  27. anak ema pun pernah kena...alih2 anak jantan ema botakkan terus kepala..dan anak perempuan ema belikan syampoo...dulu, ema pakai spray ridsect jer..

    ReplyDelete
  28. ketibas ketibus tu apa? huhuhu...ooo..tau dahhh...tetiba gatal je kepala bila bc entri ko arini nok..hehe

    ReplyDelete
  29. Ada ubat utk kutu.. cuba cari kat Guardian..sesuai utk kanak2..

    ReplyDelete
  30. masalah kutu yg lemah nak dgr ni...adoi la....itu lah masalah kalau anak2 duk nursery kan nok...huhu...

    ReplyDelete
  31. bgs tips ni tapi kalau KA tang kutu2 ni beli ubat shampo kutu je kat farmasi or klink cepat & mudah hehehe

    ReplyDelete
  32. tulah susahkan kalau bercampur...kena beli ubt cpt2 tu nnt makin byk plak..

    ReplyDelete
  33. kutu kalau kena mmg gatal kepala kan...xmo la ada kutu ni

    ReplyDelete
  34. haaa satu lagi perkara yg paling digeruni bila ada anak2 yg duk tadika atau nursery kan huhuh

    ReplyDelete
  35. besar ke? mcm mana rupa telur kutu tuh??

    ReplyDelete
  36. terukkan klu kena kutu ni..mmg merenyam kepala otak,penah kena gak masa dok asrama dulu

    ReplyDelete
  37. haha...mcm 2 jgkitan zmn skrang ni...

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive