Makanan Yang Boleh Buat Jadi Pelupa

Thursday, February 28, 2013


Panduan untuk orang yang nak kurangkan tahap pelupa dan untuk orang yang daya ingatan nya makin kritikal macam aku nih. Kalau aritu tertinggal kunci kereta dalam kereta. Kelmarin aku lupa nak bawak balik hasil tenusu. Dah sampai kat keta baru teringat. Semalam masa bos minta no HP, bley plak aku lupa no tipon sendiri. Acaner tu? Blur kejap...sambil memikir 'apa no. tipon ni'. Berlegar² nombor dalam hotak nih. Haishhhhh...makin kronik nih. Jom baca.


Sesetengah makanan dikatakan boleh mempengaruhi diri anda untuk menjadi seorang pelupa. Oleh itu, baiklah kita makan secara berpada-pada jenis makanan penyebab pelupa terutamanya sekiranya anda seorang pelajar.

Kenapa? Nanti jadi pelupa. Selain daripada itu ada beberapa lagi faktor makanan yang menjurus kepada penyakit pelupa ini. Mari kita tengok senarai di bawah ini apa makanan yang perlu dielakkan.

Orang tua-tua selalu mengingatkan supaya jangan selalu makan kepala ikan, kerana takut cepat jadi pelupa. Tetapi biasanya amaran ini tidak diendahkan oleh anak-anak. Tetapi kini apabila sering menjadi pelupa, saya mula terfikir akan kebenaran kata orang tua-tua itu. Dan hadis juga ada mengatakan jangan banyak makan kepala ikan, nanti jadi pelupa sebab dalam kepala ikan ada acid yang boleh rosakkan neuron-neuron dalam otak kita (Wallahua’lam)

Pada pandangan saya benda-benda ini seeloknya kita elakkan daripada mengambilnya dengan berlebihan ataupun kurangkan kekerapan mengambilnya.

Makanan Yang Boleh Buat Jadi Pelupa

  1. Banyak makan epal yang sudah masam.
  2. Banyak makan makanan masam termasuk asam atau jeruk buah-buahan.
  3. Banyak makan makanan yang mengandungi rempah dan ketumbar kering.
  4. Banyak makan bawang besar.
  5. Memakan kepala ikan.
  6. Memakan makanan dan minuman yang bercampur dengan semut. Semut dipercayai  mengandungi sejenis kimia yang boleh melemahkan ingatan.
  7. Makan sehingga terlalu kenyang.
  8. Makan makanan yang disentuh oleh tikus.
  9. Makan makanan yang dijual di warung-warung yang kotor dan terdedah.
  10. Minum minuman yang memabukkan seperti arak dan tuak masam.
  11. Banyak makan makanan yang mengandungi bahan kimia termasuk bahan perasa dan bahan   awet. Umpamanya, minuman bergas dan makanan segera (junk food). Ketahuilah bahawa bahan kimia di dalamnya boleh menumpulkan fikiran dan daya ingatan seseorang.
Setiap perkara perlu diusahakan, seperti yang selalu simpan dalam diri ini “bahawa kehidupan, tubuh badan dan akal fikiran adalah anugerah dan amanah daripada Allah s.w.t.

Jadi hendaklah kita menjaganya sebaik mungkin.”

Sumber: FB

Note: Pagi yang kelam kabut.


You Might Also Like

30 komen

  1. salam,
    cakap pasal pelupakan kak...
    masnyew pelupa nak kate terok pon x la gak...
    bila mas pas pakai kete...da smp umah terpk samaada da lock kete kew belom...smp turun balik darik tgkt 10 nasib baik la ade lif..
    lg 1 kes g pasaraya...yakin da lock kete bile smp kt kete belom lock...cuai kew pelupa????
    nasib baik la time tu jew..hihihihi

    ReplyDelete
  2. banyak makan bawang besar pun x elok yer huhuhuhuhu.... makan masam tu mmg tau lah...

    ReplyDelete
  3. yang no5 tu...dulu paling suka...nak pula ikan kembung goreng garing2 sedapnya.....

    ReplyDelete
  4. good info sis..dee kena kurangkan makan benda2 mcm bawang besar..huhu..

    ReplyDelete
  5. salam...
    oh ya???
    bawang besar buat kita lupa rupanya.
    Kalau Kak yana masak, suka bawang besar banyak.
    tak nak dah...

    ReplyDelete
  6. aku lah salah seorang yang pelupa itu..alahaiii

    ReplyDelete
  7. patutla sy cpt lupa.. sk mkn asam n jeruk.. haha

    ReplyDelete
  8. zaman skang ni mcm2 makanan pun ada. better masak sendiri je la kan. nak mkn snek tu semua boleh, tapi dlm kuantiti yg sedikit dan x bole kerap. risau jugak pd anak2 kita kan. huhuhu

    ReplyDelete
  9. zaman skang ni mcm2 makanan pun ada. better masak sendiri je la kan. nak mkn snek tu semua boleh, tapi dlm kuantiti yg sedikit dan x bole kerap. risau jugak pd anak2 kita kan. huhuhu

    ReplyDelete
  10. sy pun kerap lupa jgk skrg, apakah sbb skrg nie suka sgt makan epal hijau??

    ReplyDelete
  11. hahahaha...faktor usia pun adakalanya memainkan peranan jugak fiza..nak nak bagi kita yang dah beranak pinak ni semestinya dalam kepala tu banyak sangat nak diingat..

    ReplyDelete
  12. dh masuk anak 3 ni
    lagila haku lupa banyak
    nasib xlupa laki hahaha

    ReplyDelete
  13. saya ada sorang mak sedara..dia mmg tk makan junk food n masam2 ni..tp dia terlalu pantang makan, ikan pari tk makan..kerang tk makan..akak rasa dia kurang omega3 la pulak kut..macam2 kan

    ReplyDelete
  14. Kakcik semakin pelupa sekarang. Tak tahulah apa yang kakcik dah makan! :(

    ReplyDelete
  15. Thanks sharing..
    Hehe.kadang mmg suka makan memasam ni.agaknye ru yang skort trm memory lost tu lagi cepat..haha

    ReplyDelete
  16. byk makan bawang besar? alamakkkk...memang tu je la bawang yg kitorang selalu guna tuk masak..hehe

    ReplyDelete
  17. feberet asam tu..patutulah selalu lupa jer skrg ni..

    ReplyDelete
  18. tima kasih share kak...nak elakkan la makanan semua tu

    ReplyDelete
  19. Ehhh byk pula yg cikgu suka mkn patut la pelupa jer cikgu ni koh koh koh

    ReplyDelete
  20. Semua pun tak makan kecuali kepala ikan tu...tak boleh tengok kari kepala ikan...mantap....camna tu...hehe

    ReplyDelete
  21. tq for sharing fiza, suka makan epal hijau utk diet, kenelah elakkan makan masam pasni, patutlah sokmo lupe je hehehhe

    ReplyDelete
  22. tq berkongsi ye. Bermanafaat sgt ni!

    ReplyDelete
  23. alamak, terlupa.. itulah perkataan yg selalu diungkapkan..

    heheh kata orang tua2.. beranak pun boleh lupa jugak banyak urat2 putus.. hhehehe

    ReplyDelete
  24. ooo kalu nak elak jadi pelupa...perkara mudah but susah nak wat tambah2 nak merutinkan amalan nyer..ubat bagi mengelak kita jadi pelupa or nyanyuk adalah dgn membaca al-quran secara memandang mashaf al-quran itu sendiri...

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum fiza....perkongsian info yg baik ni...:)

    ReplyDelete
  26. Adoi... ada list yang terkena diri sendiri ni Fiza haha...dah tau tapi bedal jugak hehe sedap... nak buek camno

    ReplyDelete
  27. patutla pelupa..sy selalu buat 2 dan 11 tu huhu..

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page