PAHALA BONUS sambil Mendidik ANAK²

Friday, March 15, 2013



Jika seorang anak yang belum baligh melakukan ibadah seperti membaca al-Quran, berselawat dan sebagainya, maka ditulis baginya pahala ibadah dan ibubapa turut mendapat bahagian dari pahala tersebut. Tetapi jika mereka melakukan maksiat, Imam Nawawi dalam al-Majmu' serta ulama² Mazhab Syafi'i berkata, tidak dituliskan dosa maksiat untuk mereka.

Ibubapa...rebutlah peluang pahala bonus ini sambil mendidik anak² kita amal kebaikan dan menjelaskan mereka akan larangan Allah secara berperingkat.

Ketidakadilan Pada Anak

Kadang² ibubapa mempunyai 'Favourite Child' mereka. Selalunya yang bijak dipuji, dibanding, ditatang. Yang kurang bijak...salah sikit dah kena. Ibubapa seperti ini sebenarnya mengetepikan Allah dan pilihanNYA. Tidak semestinya antara anak kita yang kita pilih itu adalah juga pilihan ALLAH. Maka berlaku adillah sebelum kita disindir nanti.

Note:  Peringatan buat diri sendiri juga. Semoga kita tak jadi ibubapa yang memilih kasih.


You Might Also Like

33 komen

  1. minta dilindungi olehNya,..dari kita tergolongan dikalangan ibu2 yang ( favourite child ini )


    sebab besar nanti,..efect die menduks cintakan kita sendiri,....
    belum tentu anak yang namapak baik,..baik akan datang,..
    belum tentu jahat sangat kita nampak anak kita sekarang,..akan datang tidak mampu menjadi anak yang solehah,..
    sebab bila manusia yang mahu berlajar dari kesilapan sendiri,...lebih pandai menghargai dan menilai erti hidup ini
    cuba berkawan dengan mereka,....jgn mudah menilai seperti barang dagangan,...

    ReplyDelete
  2. Tq Fiza sharing ilmu ni. Insya Allah kita sama2 mendidik anak mengikut ajaran Islam yang betul.

    ReplyDelete
  3. takut dan risau jugak kan kalau2 kita termemilih kasih sesama anak2 kita. semoga dijauhkan la ya kak...

    ReplyDelete
  4. tapi kdng2 kita bukan nak pilih kasih.'ter'pilih kasih je sebab selalunya kita dahulukn yg kecik la..sian dorang kecik lagi

    ReplyDelete
  5. pilih kasih antara anak tue..susah nak ckp..sbb bila besar mcm nie pun rasanya masih ada ag pilih kasih antara adik beradik yg lain

    ReplyDelete
  6. Sy tak suke bab pilih ksh. Hrp takde begitu. Walau apapun, harapan sy moga diberi peluang utk ada anak lebih dr satu. Heee!

    ReplyDelete
  7. Ohhh..saya baru tahu! TQ berkongsi...Mari kita sama sama kejar pahala bonus ini

    ReplyDelete
  8. memang terjadi kisah pilih kasih nie....anak2 akan rasa kecil hati itu yang terjadi kisah2 buang mak ayah tu.....

    ReplyDelete
  9. Betul tu anak2 kena d layan sama rata. Tapi tk bole nk salahkan ibu bapa juga, kerana mereka juga manusia. Ank2 kenalah pndai ambil hati ibu bapa.

    ReplyDelete
  10. yup kasih sayang pada anak2 semuanyer sepatutnye sama rata!

    ReplyDelete
  11. beza²kn anak tu la klu blh jauhkn.. layanan kenala sama..



    psst kak, btl ke ada kosong kt tmpt akak? sy siyes ni.. dh xlarat dh kak ni..wuwuwu

    ReplyDelete
  12. pilih kasih..ibu bapa sering lakukan tanpa sedar dan tidak mengaku biasanya..moga kita dijauhi dari sifat2 itu sis..amin..

    ReplyDelete
  13. kena byk ajarkan anak lah,..blh rebut pahala bonus ni..

    ReplyDelete
  14. thanks sharing.
    Mudahan kita mampu jadi ibu bapa mendidik anak soleh dan solehah.amin

    ReplyDelete
  15. insyaallah
    cabaran menjadi ibu bapa nie sgt tinggi , tetapi bab memilih anak2 nie akak kurang setuju , rasanya ibu2 lain pun sama ..
    anak semua sama , kalau salah semua kena tegur kan ;)

    ReplyDelete
  16. Anak2 semuanya anugerah Tuhan...tak perlu ada soal pilih kasih..

    ReplyDelete
  17. Mari kita sama-sama kumpul pahala ;)

    ReplyDelete
  18. semoga dapat mendidik anak2 seadilnya dan menjadi insan berguna dunia akhirat

    ReplyDelete
  19. nak memilih kasih pun tak sanggup rasa bila kenangkan sakit besalin..hehehe..

    ReplyDelete
  20. tapi ramaikan ibubapa pilih kasih..terutama yang anak ramai, akak tengok sendiri depan mata..ujian buat parents mereka..moga mereka bertabah...nice sharing fiza :)

    ReplyDelete
  21. BAGUS PERKONGSIAN ILMU NI.. SAYA PUN BARU TAHU..

    ReplyDelete
  22. amin...
    anak ialh saham akhirat kita

    ReplyDelete
  23. takutkan kalau secara xsedar kita terpilih kasih anak. harap2 xjadi la mcm tu. takat ni kalau sorang wat salah 2-2 aku marah hahaha kejam mak dorang ni ;)

    ReplyDelete
  24. nice sharing... sama2 kita mendidik ke jalan yang lebih bertaqwa.. insha allah..

    ReplyDelete
  25. tang pilih kasih tu mmg setuju sangat2... janganlah pilih kasih... anak2 kita keluarnya dari tempat yang sama... hargailah setiap anak itu... moga kita beroleh kasih sayang Allah... Amin...

    ReplyDelete
  26. perlulah dilayan sama rata kan, barulah adil dan saksama...:)

    ReplyDelete
  27. bila dah tua nanti kita mesti xnak anak pilih kasih antara kita dengan sesiapa. sebab tue kita pun xblh nk pilih kasih antara anak2.

    itu ilmu yang saya pernah baca :)

    ReplyDelete
  28. Setuju tu Fiza..x susah nk dapat pahala bagi ibubapa ni..yg penting didikan kita pd anak2..

    ReplyDelete
  29. ilmu bermanfaat harus dikongsi kan kak...tq

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page