Cara BERDOA yang betul

Friday, May 31, 2013


Doa senjata orang mukmin. Pelbagai cara orang menadah tangan ketika berdoa.Kaedah yang baik dan tampak sopan ketika bermunajat dengan allah SWT adalah lambang kesungguhan, lambang penuh pengharapan kita kepada Khalik.

Pada tapak tangan kita ada banyak lambang kebesaran dan kemuliaan Allah SWT termasuk 99 nama Allah.Berikut dikongsikan beberapa panduan tatacara berdoa yang diturunkan oleh ustaz Abdullah.

 1. Angkat tangan paras dada.

  
2. Rapatkan kedua-dua belah tangan 

Kita akan nampak urat tangan kanan dan kiri bercantum seakan membentuk sampan. "Apabila urat tangan itu bertemu ia akan menjadi hufur 'ba' . Titik 'ba' letak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yang kita tadah. Setiap huruf hijaiah di dalam Al-Quran Allah perintahkan satu malaikat menjaganya.Maka malaikat yang menjaga hufur 'ba' bernama 'Har Hayaail'. Malaikat ini akan mengangkat doa kita terus mengadap Allah SWT tanpa sebarang perantara. Oleh itu berdoalah bersungguh-sungguh dengan penuh pengharapan" .
 
3. Duduklah dalam keadaan iftirasy dan duduk tahayat akhir.Jika berdiri tegakkan badan betul-betul dan jangan menyandar.
 
Wassalam.

Note: Bila air-cond dah sejuk tahap maksima ni, asyik besin jer lah kerjanya. Hidung pon mulalah berair.


You Might Also Like

25 komen

  1. ALHAMDULILLAH.. PERKONGSIAN YANG BAGUS..

    ReplyDelete
  2. info yang baik..sokong sangat..kat sini pon air cond..mak aiii sejuknyer

    ReplyDelete
  3. Kadang2 kita ni nak angkat tangan waktu berdoa pun malas, kan....

    ReplyDelete
  4. thanks sharing..amat bermanfaat untuk semua

    ReplyDelete
  5. thanks sharing.sgt bguna
    insyaallah nk tukar pd cr yg btol.

    ReplyDelete
  6. perkongsian yang menarik ni kak.. =)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum fiza...menarik info...;)

    ReplyDelete
  8. thanks a lot untuk info ni.. fai baru tahu :-)

    ReplyDelete
  9. Terima Kasih berkongsi ini Fiza.... boleh jadi panduan!!

    ReplyDelete
  10. Salam Jumaat...perkongsiaan yang bermanfaat di hari Jumaat...

    ReplyDelete
  11. Salam tuan tanah..hai fiza..heheh..lama x mai jengah sini…maaf tau…inilah dia cara berdoa dan menadah tangan yang betul ..kita memohon dari ALLAH biarlah dengan beradap…bagus info n…

    ReplyDelete
  12. diriku tiap kali nak berdoa sikenit ariq tu pun mula la sibuk sama. dia panjat atas kita nak duduk depan muka huhuhu

    ReplyDelete
  13. terima kasih berkongsi...ialah..kita berhadapan dgn Allah..kenalah betul2 kalau nak doa diperkenankan kan..

    ReplyDelete
  14. Nice sharing Fiza! Terima kasih atas perkongsian dan peringatan.. =)

    ReplyDelete
  15. doa senjata orang Mukmin..
    sentiasalah berdoa ketika senang atau susah, ketika gembira atau sedih..

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah, terima kasih fiza sharing the info :)

    ReplyDelete
  17. nice sharing..maaf sis.lama suda sy xsinggah tgk sis..insha allah ada masa nt sy singgah ya..

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page