Jangan Biarkan Anak TIdur Meniarap???

Monday, April 20, 2015


Memang ada sebabnya kenapa anak² tak dibenarkan tidur meniarap. Bukan suka suki tak bagi. Ingat dulu masa jaman skolah, Mak selalu tegur katanya tak elok tidur meniarap ni. Nanti syaiton duduk kat belakang badan tu,,,hehehe,,,Tapi bila dah dengar penerangan dari Ustazah Norhafizah Musa dalam rancangan Usrati di IKIM.fm, baru aku tahu sebabnya. Meh baca ni.

Sebelum ni, aku ada kongsikan entry mengenai [UMUR YANG SESUAI UNTUK PISAHKAN TEMPAT TIDUR ANAK LELAKI DAN PEREMPUAN]. Harini aku nak kongsikan info kenapa tak boleh biarkan anak tidur meniarap pula. Tapi tak disebutkan pula bermula dari usia anak berapa tahun yang tak dibenarkan tidur meniarap nih. Kalau nak ajar anak pendidikan seksual, ada content bergantung pada tahap usia kan.

Anak umur setahun pon dah ada Tarbiyah Jinsiah nya bila mana dia dah mula kenal dengan jantina sebab dah boleh bezakan dia sama dengan kakak atau abang dia. Cer try test kat anak² uolls...hehehe...Masa tu kita dah boleh terangkan Tarbiyah Jinsiah yang sesuai dengan umurnya. Ok...berbalik kepada topik.

Menurut Ustazah Norhafizah Musa, dalam kitab pendidikan anak cara Nabi SAW, tidur yang terbaik adalah tidur dengan berbaring di sisi kanan dan tidak meniarap. Dalam islam, tak elok dibiarkan anak² tidur meniarap, Tidur yang terbaiknya adalah di sisi kanan. Kenapa tak boleh tidur meniarap?

SEBAB IANYA ADA KESAN DENGAN GELOMBANG SEKSUAL ANAK KETIKA TIDUR. NABI SAW MENGANGGAP TIDUR YANG TERLANGKUP/MENIARAP INI SEBAGAI GESELAN KEPADA ALAT KELAMIN ANAK YANG YANG AKAN MEMBANGKITKAN NAFSU SYAHWAT. Sampai tahap tu islam menjaganya kan.

Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda: 

Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi) 

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata: 

Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)

Sumber: [SINI]

Jadi, tengok² lah kalau anak kita meniarap. Takut nanti naluri seksual dia lebih hebat sebelum masanya. Biasalah...faktor persekitaran juga banyak mempengaruhi. Tengok lah citer² skang. Citer melayu pon dah macam citer omputih. Bebudak skang pon dah advance. Smoga anak² kita dijauhkan dari anasir² yang tak baik ni.

Pencegahannya...ajarkan dan lazimkan anak² kita tidak tidur menangkup/meniarap. Tidur yang sebaiknya seperti yang Nabi SAW ajar iaitu TIDUR DISEBELAH LAMBUNG KANAN.

Diriwayatkan daripada Barra’ bin ‘Azib r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Maksudnya:

“Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu. (Hr Bukhari dan Muslim)

Note: Hari ni dah 1 Rejab. Tak lama lagi datang bulan ramadhan. Dah ganti posa??



You Might Also Like

18 comments

  1. OK Note. setakat sekarang ni anak2 aku tak ada yang tidur meniarap.
    dengan adanya topic ni, aku boleh info yg berguna untuk future..;)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum
    selamat pagi
    singgah pagi :)
    sory hari ini anum bz skit..

    ReplyDelete
  3. harap nanti anak taklah tidur meniarap...

    ReplyDelete
  4. baru tahuu tak elok tidur meniarap.

    ReplyDelete
  5. kena peghati2 aje anak2 kita ni..mencabar nak mendidik di akhir2 zman ni

    ReplyDelete
  6. info yang baik...dolu anak2 ye suke tidoq meniarap...tp alhamdulillah sekarang deme banyak tidoq mengiring

    ReplyDelete
  7. Mungkin masih ada yg belum tahu.
    Harap dgn N3 ini siapa yg belum tahu dapat ilmu dari sini.

    ReplyDelete
  8. ada btulnya jugak ye.. kene ajar nayli tido biasa. dia tu suka tido meniarap. harapnya takde la sampai ke beso. tp klu baby2 tu cane ek? yg dah dibiasakan tido meniarap sbb kata lg senang lena apa sume tu? hmm...
    tido belah kanan tu btul la, mmg digalakkan. sbb klu belah kiri tmpt jantung kita.

    p/s: dh ganti pose thn lepas lg, alhamdulillah

    ReplyDelete
  9. betul jugak..kan?/saya baru tahu ni..mujur anak2 saya memang jenis tidur mengiring..

    ReplyDelete
  10. Ok noted. Thanks for the information.

    ReplyDelete
  11. salam, info baru utk saya..selama ni ingatkan tido meniarap tu perkara biasa (xde impak apa2).. tq 4 sharing :)

    ReplyDelete
  12. Perkongsian menarik sangat² sis. Moga kita sebagai ibu bapa dapat menghindarkan perkara ini dari berlarutan.

    ReplyDelete
  13. ANAK SY AFRINA NI SORG YG TIDO MENIARAP... BARU TAHU APA PUNCANYA TAK BOLEH,...

    ReplyDelete
  14. alahaiii anak semua tido meniarap sebab automatik dia org akan meniarap selepas mengiring..

    ReplyDelete
  15. bahaya kala egah ada sebab jugakan untuk kebaikan kita juga.tpi kalau balik kg atok atau opah kena tdur berbaris kalau di rumah memang selalu pisahkan.agak lena tidur pisahkan letak dia jauh dari kami..atau biarkan dia tdo bilik sendiri..

    ReplyDelete
  16. Yalah, kalau dulu-dulu tidur meniarap memang makpak tak bagi katanya nanti kena hempap. I sendiri dah beberapa kali pengalaman peristiwa yang sama. Asal meniarap je, mesti kena hempap! Tapi hakikat sebenarnya larangan itu ada kaitan dengan tahap seksualiti lah ya...

    ReplyDelete
  17. ohhhh baru tau. selama ni yg org2 tua kata kalau tidak menerap ni tido lagi jerap/lena sebab dada tak kena udara. tapi islam tu lagi hebat kan. kena beringat lepas ni

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive