Jangan Lupa Gerhana Bulan Penuh Esok

Friday, April 03, 2015


Kalau tak nak terlepas, sila set alarm kat jam tu yerp. Harap² cuaca baik² jer esok sebab ianya bergantung pada keadaan cuaca jugak. Rugi kalau terlepas peluang ni sebab fenomena gerhana bulan penuh ni satu² nya gerhana bulan yang dapat di lihat di Malaysia nih.

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh pada 4 April ini, satu-satunya gerhana bulan yang dapat dilihat di Malaysia pada tahun ini.
Mengikut satu kenyataan yang dikeluarkan Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) di sini pada Isnin, fasa fenomena tersebut bermula pada 5.01 petang, iaitu bulan memasuki bayang-bayang penumbra.
Kemuncak gerhana berlaku pada 8 malam dan fenomena itu berakhir pada 10.59 malam, iaitu bulan keluar dari bayang-bayang penumbra.
Menurut kenyataan itu, di Sabah, bulan akan terbit lebih awal berbanding di semenanjung iaitu sekitar 6 petang dan untuk itu penduduk di Sabah dapat menyaksikan fenomena tersebut bermula dari fasa separa sehingga tamat keseluruhan gerhana.
"Di semenanjung pula, bulan hanya akan terbit sekitar 7.20 malam dan ini bermakna fasa gerhana bulan penuh bermula sejurus selepas bulan terbit," menurut kenyataan berkenaan.
Lokasi terbaik untuk melihat fenomena tersebut adalah di kawasan yang paling timur dengan ufuk yang tidak terlindung.
Sehubungan itu, ANGKASA dan Jabatan Mufti Selangor akan mengadakan program pencerapan bulan dan planet Musytari, melihat bintang Sirus dan buruj Belantik (Orion) di perkarangan Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong, Selangor.
Selain itu, ANGKASA juga akan membawa Mini Planetarium bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk menonton tayangan filem pendek astronomi secara percuma.
Kalau nak tau lebih lanjut, bley refer [FB Agensi Angkasa Negara (ANGKASA)]


You Might Also Like

10 comments

  1. harap harap tak lupaa lah esok :D

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    selamat mengerjakan solat sunat gerhana malam esok...InsyaAllah

    ReplyDelete
  3. thnks 4 the info...salam perkenalan ^_*

    ReplyDelete
  4. Fiza, potato chipper tu saya beli kat lazada. RM18.

    http://www.lazada.com.my/asotv-potato-chipper-815657.html

    ReplyDelete
  5. Malangnya pada hari tersebut langit dipenuhi awan...huhu! Kecewa lagi...

    ReplyDelete
  6. Kalau tentang bulan, Arisha selalu take note! Just because I love seeing it since child. :)

    ReplyDelete
  7. Kat kg masa ni Fiza....tak sempat pun tengok

    ReplyDelete
  8. Tak sempat tengok. Masa baca news bukan main lagi simpan dalam kepala. Sampai masa, lupa jugak! Umur dah meningkat ni, memang kepala tak boleh harap nak simpan-simpan info. Kena minta bantuan gadget juga....

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive