Parenting Tips Dari Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

Thursday, February 16, 2017

Dah lama tak sharing pasal parenting tips. Bukan mudah nak jadi parents ni sebenarnya, Banyak benda kau kena belajar... belajar... belajar dan belajar lagi even anak kau dah berderet sebab ilmu parenting ni luas. Lagi banyak kau membaca, lagi banyak benda yang kau baru tahu. Alangkah bagusnya kalau kita baca dan kita amalkan sekali. Tapi tu lah, bila berhadapan dengan anak, lupa apa yang dibaca... ppffttt... 


1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak-anak, bersabarlah. Tengoklah betapa sukar kita nak didik diri sendiri untuk istiqamah solat awal waktu, solat berjemaah, baca Al Quran sekurang-kurangnya semuka sehari, puasa Isnin dan Khamis dan sebagainya. Tambah-tambah lagilah untuk mendidik orang lain. Maka bersabarlah dalam mendidik. Dalam banyak-banyak keadaan,  matlamat kita untuk anak-anak sudah benar tapi kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.

2. Tuntutlah ilmu secara berterusan. Walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.

3. Jangan label anak. Boleh kata anak malas tapi jangan label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dengan nama yg baik sebab itu adalah labelnya.

4. Letakkan misi dan visi yang jelas kepada anak. Jadi hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yang baik. Ditambah dengan acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik anak jadi BAIK daripada didik anak jadi CERDIK.

5. Anak bukan milik kita tapi amanah Allah kepada kita. Didiklah anak mengikut kehendak Pemberi amanah. Jangan bawa anak2 kepada kita, tapi bawalah anak-anak kepada Allah.

6. Ibu sama dengan bulan Ramadhan sebab ibu adalah madrasah anak-anak dan bulan Ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu adalah cuaca dalam rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dari doa ayah kerana sayangnya lebih berakar kepada anak daripada ayah. Sebab itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.

7. Pendidikan anak-anak bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya. Yg sudah berkahwin dan ada anak2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan. Didiklah isteri secara berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.


8. Didiklah anak dengan Al Quran. Ibnu Sina, Hafiz Al Quran pada masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dalam kandungannya ia telah dididik oleh ibu yang hafizah Al Quran. Kita bukan hafiz Al Quran tetapi pastikanlah anak-anak sekurang2nya kenal huruf Al Quran melalui kita. Ambillah barakah ini.

9. Ibu bapa pemimpin kepada anak-anak. Pemimpin yang baik adalah yang besar pengaruhnya kepada anak-anak. Skrg ni anak2 tadika lebih percaya Ustazah di sekolah daripada ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan daripada ibu bapanya. Akhirnya, ibu bapa hilang pengaruh kerana dunia tanpa sempadan amat besar pengaruhnya.

10. Tingkatkanlah pengaruh dari rasa cinta kepada kepercayaan. Dalam rumahtangga, dipercayai adalah lebih utama daripada dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tapi tidak mempercayainya.

11. Walk the talk. Didiklah diri kita dalam usaha mendidik anak-anak kita. Bantulah anak-anak menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak-anak mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.

12. Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan seperti sedekah dsbnya sebagai tawasul anak-anak menjadi baik. Cth: moga dengan sedekah ini, tetaplah solat anak-anak ku.

13. Sayangilah anak-anak kerana kita sayang dia bukan kerana sayang diri kita. Cth: kita jadikan anak-anak kuda lumba untuk kebanggaan kita. Anak dapat result yang baik terus war-war kan. Anak yang tak dapat result elok diamkan dan dimarah kerana memalukan kita. Jangan membezakan anak-anak yang pandai dengan yang kurang pandai.

Perkongsian ni aku dapat dari WhatsApp group tadika PASTI. Perkongsian untuk kebaikan bersama walaupun diri ini serba kekurangan. Aku akui, aku bukanlah ibu yang sempurna. Tapi aku cuba jadi ibu yang terbaik. Nak didik anak jadi Soleh, kita as parents perlu jadi Soleh dulu


You Might Also Like

10 komen

  1. tips yang bagus, tapi kadang2 bila berdepan dengan anak2 mak boleh bertukar jadi zombie..huhuhu kadang rasa teruk je diri ini

    ReplyDelete
  2. nice sharing.. kadang2 kita selalu terlupa. bagus ingatan ni

    ReplyDelete
  3. kak..kalau time nak marah tu, semua hilang kak..hahahaa.. pastu baru rasa kesian kat anak..

    ReplyDelete
  4. betul tu. sebab anak tgk mak ayah dulu. macam mana mak ayah. macam tu la mereka

    ReplyDelete
  5. tq atas info...selalu cuba banyak2 bersabar...maybe its not enough...

    ReplyDelete
  6. Satu perkongsian yang menarik ni. Terima kasih kerana berkongsi. saya singgah dan jadi follower yg ke 1500 hehehe.

    ReplyDelete
  7. banyak perlu belajar pasal parenting nih.. lagi pula setiap anak punya perangai dan cara yg berbeza..

    ReplyDelete
  8. "Anak tu milik Allah.
    Amanah buat kita."
    Ni slalu aida ingat.

    ReplyDelete
  9. Nice sharing... Kita memang takkan pernah "khatam" ilmu parenting ni... makin anak membesar, makin banyak yang kita belajar.

    ReplyDelete
  10. betol tu walau anak dah bertambah tapi ilmu tetap kena cari lagi. bukan apa kadang lupa. kena la refresh balik hihihi

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive