Bayi koma didera pengasuh!!!

Friday, June 28, 2013



Tengkorak retak 

Kangar: “Saya tidak dapat menahan sebak apabila melihat anak yang hanya baru pandai meniarap tiba-tiba lembik serta tidak sedarkan diri,” kata Rizuwan Shafiee, 27, selepas anaknya Arman Iskandar, enam bulan koma dipercayai akibat didera pengasuhnya.

Mangsa dipercayai retak tengkorak di belakang kepala sepanjang sejengkal dalam kejadian di antara jam 8 hingga jam 11 pagi, Selasa lalu di sebuah taman di Jalan Kampung Guar Syed Alwi, di sini.

Difahamkan, mangsa yang juga anak tunggal pasangan Ridzuwan dan isterinya yang juga seorang penjawat awam Hazwani Ibrahim, 26. Rizuwan berkata, kejadian itu hanya dimaklumkan kepada isterinya kira-kira jam 11 pagi hari kejadian sebelum bergegas ke rumah pengasuh itu. 

“Saya bekerja sebagai juruteknik di Gurun, Kedah dan hanya isteri berada di Kangar ketika itu.

“Isteri saya ke rumah pengasuh dan terkejut melihat keadaan Arman yang tidak sedarkan diri serta kepalanya membengkak akibat kesan retakan berkenaan,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultanah Bahiyyah (HSB), Alor Setar, Kedah. 

Menurutnya, ketika kejadian, pengasuh berusia 4o-an itu mendakwa tidak mengetahui apa yang berlaku dan hanya menyedari anaknya tidak sedarkan diri dan sesak nafas. 

Rizuwan berkata, isterinya mendapati Arman lembik dan tidak bermaya serta tidak sedarkan diri sebelum bergegas menghantarnya ke sebuah klinik swasta sebelum dikejarkan ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini.

“Doktor pakar di HTF kemudian mengesahkan anak saya retak di tempurung kepalanya sebelum dikejarkan ke HSB menaiki ambulans bagi tindakan selanjutnya kira-kira jam 5 petang. Saya turut membuat laporan di Balai Polis Kangar pada hari kejadian itu.

“Sebaik tiba di HSB doktor terpaksa melakukan pembedahan kecil bagi mengetahui keadaan di dalam kepala anak saya selepas terdapat darah beku di dalam otaknya berikutan hentakan kuat di belakang kepalanya itu,” katanya. 

Menurutnya, sehingga semalam, anak lelakinya itu masih kritikal serta masih belum sedarkan diri dan doktor masih menunggu keadaannya bagi meneruskan pembedahan bagi membuang tempurung kepala bagi menyelamatkannya.

Rizuwan berkata, doktor memberitahunya bahawa harapan anaknya hanya bergantung kepada kekuatan bayi kecil berkenaan melawan kecederaan dialaminya itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kangar Deputi Superintendan Ismail Che Isa mengesahkan menerima laporan berkenaan dan sedang menyiasat kes berkenaan.

“Polis sudah mendapatkan keterangan daripada ibu bapa mangsa selain pengasuh bayi berkenaan. Wanita itu kini direman polis dua hari bermula hari ini (semalam) dan esok (hari ini),” katanya.

Menurutnya, mangsa dipercayai jatuh dari tempat tinggi menyebabkan tempurung belakang kepalanya retak sebelum mengalami pendarahan dalaman dan tidak sedarkan diri. 

Katanya, polis masih menyiasat kejadian berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 31(A), Akta Kanak-Kanak dan jika disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara 10 tahun dan denda RM20,000.

Source: [SINI]

Note: Macam bermusim plak kes dera nih. Bila dah mula satu kes...esok² ada lagi kes yang sama. Yang tukang dera pon satu hal. Dah tau tahap kesabaran tak tinggi, tak payahlah amik upah menjaga budak². 


You Might Also Like

25 comments

  1. giler!kalo tak nak jaga budak jgn jaga!

    ReplyDelete
  2. samada dera atau cuai, jaga baby bukan main2..kalau takleh jaga tak payah la jadi pengasuh kan..kesian baby tu harap semuanya okay.

    ReplyDelete
  3. ntahnya...kalo tak larat jaga takyah la jaga. kan ke senang tu. ni tak pasal2 budak kecik yg tak berdosa pulak yg kena. tak pun dia letak dalam buai ke ni?

    ReplyDelete
  4. lepas satu satu kes dera kanak2 yer.. kejam sungguh lah !

    ReplyDelete
  5. makin kerap berlaku sekarang nie..dah jadi macam trend manusia dikuasai oleh syaitan..benci orang macam nie

    ReplyDelete
  6. rasa macam tak mo baca, nak tutup je blog ko..kikiki...mmmm...tapi tu la hakikat kan...nape la kesabaran tak tinggi sampai nak buat camtu

    ReplyDelete
  7. KENAPALAH BOLEH JADI BEGINI.. ADA MASALAH MENTALLAH GAMAKNYA TU..

    ReplyDelete
  8. rasanya mcm kes cuai je ni..kalau kes dera sure ada tanda2 before this..

    ReplyDelete
  9. entahlah kak..mmg betul tu..dari satu ke satu kes akan berlaku..lepas tu senyap....pastu timbul balik... moga bayi itu kembali sedar..

    ReplyDelete
  10. salam Fiza....

    betul tu Fiza...memang bermusim sekarang nie hari2 kes dera...kesian budak2 terinaya kan...kena bagi hukuman setimpal baru serik...

    ReplyDelete
  11. speechless... xtau nk ckp apa.. kejam sgt

    ReplyDelete
  12. Ya Allah kesiannya baby tu..sampai ati org yg dera baby tu…

    ReplyDelete
  13. ni bukan kes dera tapi kes pengasuh yang lalai.. jaga anak orang sambil lewa sampai boleh jatuh dari tempat tinggi. kalau tak mampu jangan amik tanggungjawab

    ReplyDelete
  14. kenapalah kejam sangat pengasuh tu yer...hmm...

    ReplyDelete
  15. subhanallahh

    aduhh haii kesiannye si kecil nieee
    dah kenapa ngan pengasuh tu !

    jatuh dari tempat tinggi ! huhuh

    aah dikk macam bermusim kan .. tadi pun ada satu kes .. tapi budak tuu 2 tahun .. nie 6 bulan huhu

    ReplyDelete
  16. Bongok punya pengasuh.
    Pengasuh macam ni elok baling dalam zoo aja, kasi rimau makan

    ReplyDelete
  17. Ya Allah, kesiannya.. Dah la anak tunggal.. Sama2 lah kita doakan yang terbaik buat baby ni..

    ReplyDelete
  18. Hai... manusia sekarang ni seperti lebih teruk dari binatang. mcm takde dah sifat berkeprimanusiaan ;(

    ReplyDelete
  19. Alahai siannye baby...bru 6bln...xtau pe2

    ReplyDelete
  20. ya allah sedihnya..moga baby ni kuat survive..apa2 pon allah swt lbh mgetahui mna y terbaik..

    ReplyDelete
  21. geram la kan..tp bila baca artikel tuh..nmpk macam pgasuh tak sengaja jatuhkan budak tu dr tmpt y tinggi..

    ReplyDelete
  22. Sedih
    Bila kita amanahkan kt org tuk jaga..org wat smbil lewa,dera gni.
    Mudahan ibu bapa bayi ni..tabah

    Tatau kn mcm mane skang keadaan arman?doa dr kejauhan

    ReplyDelete
  23. kejamnya pengasuh tu.. ermm sedih bila bayi didera.

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive