Pap Smear

Thursday, April 23, 2009

Pap Smear

Pap smear juga dikenali sebagai ujian papanicolaou. Ujian ini dilakukan dengan mengambil sedikit tisu dari pangkal serviks kemudian, tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesan tisu-tisu yang abnormal dan berpotensi untuk menjadi kanser. Biasanya sel serviks tidak berubah menjadi sel kanser dalam masa semalaman. Sel yang normal akan mengalami beberapa perubahan dalam jangka masa tertentu sebelum menjadi sel kanser. Pap smear boleh mengesan perubahan pada sel di peringkat awal sebelum ia berubah menjadi sel kanser. Masa yang diambil bagi sel normal untuk menjadi sel kanser adalah di antara 2 hingga 10 tahun. Jadi, sekiranya pap smear dilakukan setiap 3 tahun, peluang untuk mengesan sel-sel yang berpotensi menjadi sel kanser adalah cerah sebelum ia menjadi kanser serviks. Rawatan di peringkat awal mempunyai peluang yang cerah untuk sembuh.

Bila saya patut melakukan ujian pap smear?

Anda patut melakukan ujian pap smear setelah anda mula mengamalkan seks atau mencapai umur 26 tahun sehinggalah anda berusia 70 tahun. Wanita yang telah menjalani histerektomi (membuang rahim dan serviks) tidak perlu lagi melakukan pap smear melainkan sebab pembuangan rahim adalah sebagai rawatan pra kanser. Wanita yang telah menjalani histerektomi subtotal (membuang uterus tanpa membuang serviks) masih perlu melakukan pap smear secara berkala.

Apa yang perlu saya lakukan sebelum melakukan ujian pap smear?

Ujian pap smear tidak boleh dijalankan semasa haid kerana sel yang diambil pada waktu ini biasanya tidak memadai dan kehadiran darah haid juga akan menyukarkan penilaian ke atas sampel yang diperolehi. Anda dinasihatkan menjalani pap smear pada hari ke-7 hingga hari ke-10 kitaran haid (hari pertama datang haid adalah hari 1). Anda perlu mengelak dari melakukan perkara-perkara berikut sebelum ujian :

1. Melakukan seks,
2. Menyembur kawasan vagina,
3. Menggunakan tampon, dan
4. Menggunakan krim vagina.

Apa yang dilakukan semasa pap smear?

1. Anda akan diminta untuk berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.

2. Spekulum (muncung itik), sepanjang 4 inci,akan dimasukkan ke dalam vagina untuk membolehkan ia terbuka.

3. Dengan pandangan selari, doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel dari servik.

4. Sampel tersebut kemudiannya disebarkan di atas slaid kaca dan di sembur dengan alkohol.
Seterusnya, ia dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi

* Anda akan berasa sedikit tidak selesa walaubagaimanapun, keseluruhan prosedur ini tidak menyakitkan

Apakah kelebihan lain pap smear?

Semasa prosedur pap smear, doktor juga boleh mengesan polip dan jangkitan.

Bila saya boleh mengetahui keputusan pap smear saya?

Anda boleh mendapatkan keputusan anda dalam masa seminggu. Sekiranya keputusan anda abnormal, jururawat akan menghubungi anda dan meminta anda untuk datang semula untuk membuat ujian ulangan serta berunding dengan doktor. Walaubagaimanapun, keputusan yang abnormal tidak bererti anda menghidap kanser serviks sebaliknya, ia bererti anda memerlukan pemeriksaan lanjut.

Keputusan abnormal boleh disebabkan oleh faktor-faktor di bawah:

1.Radang serviks yang disebabkan oleh monilia, papillomavirus, trichomonas, herpes virus dan jangkitan bakteria.

2.Cervical dysplasia dimana sel serviks di persimpangan squamous calamus menunjukkan perubahan abnormal yang berpotensi untuk menjadi sel kanser. Sekiranya sel serviks telah menjadi sel kanser tetapi bilangannya tidak melepasi paras terendah, ia dipanggil carcinoma in situ. Laporan pap smear akan dilabel sebagai Class I, II, III, IV and V. Sila rujuk jadual di bawah.







Siapa yang berisiko tinggi untuk mendapat kanser serviks?

Wanita yang dijangkiti Human Papillomavirus dibahagian serviks mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser serviks. Human Papillomavirus biasanya menjangkiti mereka yang melakukan seks rambang kerana ia adalah sejenis penyakit bawaan seks. Kanser serviks juga kerap terjadi dikalangan waita yang merokok

Di mana saya boleh menjalani pap smear?

Anda boleh menjalani pap smear di klinik sakit puan, pusat bersalin atau mana-mana klinik pengamal perubatan yang menawarkan ujian pap smear

Aku tak pernah buat pap smear lagi. Anak pon nak masuk 2 thn dah. Patutnya dah lama kena buat ni. Sebenarnya....rasa takut pon ada nak buat. Sebab aku ni memang penakut :). Ish....bilalah nak buat ni.

You Might Also Like

8 komen

  1. salam Fiza,

    kakyong dah buat dah.. kejap jer, tak rasa apa pun.. sepatutnya lepas pantang hari tu terus buat.. :D

    ReplyDelete
  2. dah buat gak.. pas pantang terus buat.. alhamdulillah normal aje.. kejap je xrasa ape pon.. patu gynea pompan so ok la tu (gaya saida)

    ReplyDelete
  3. Ku cadangkan mesti buat setahun sekali, sbb ku buat every year, tahun 2006 result, tapi 2008, result tak ok, ku dikelas kan ada CIN 11, ada ku ceritakan di entri ku mengenai PAP,CIN & LEEP http://xclusivelyxpressing.blogspot.com/search/label/Obstetrics%20Gynecology

    ReplyDelete
  4. kakyong, ely & THA-> tu lah kan, patutnya lepas pantang dah buat, inilah masalahnya bila suka bertangguh.

    ReplyDelete
  5. yer, age b4 40's tak silap kena buat tiap tahun.. kakyong by this sept09 Insya Allah akan buat lagi..
    amik langkah berjaga2 dari awal.. sayangi diri anda & keluarga anda!! :D

    ReplyDelete
  6. salam..

    percayakah anda???
    ku dah anak 4 tak pernah buat lagi pap smear ni... ada tak yang dok area cheras nak join aku gi buat? aku takut gilerlah.. penerangan ni pun buat aku kecut perut je... tang muncung itik 4 inchi tu..

    ReplyDelete
  7. kakyong-> Hehehe...pesanan khidmat masyarakat dari kakyong, sayangi diri anda & keluarga anda :)

    nonnie-> Ku tak percaya klo mu tak cakap nonnie ooi, lagi dasat mu ni, tak pernah buat lagi :) Ku nak join mu bley tak? ku pon takot nak gi ni. Kg. pandan ngan cheras to dekat jer. JOm gi sesama, sambil berjalan berpimpin tangan sbb kecut perot :) hahhhaa...

    ReplyDelete
  8. fiza.. ku dah ari ke 13 ni.. tak bolehlah, kan? nampak gayanya kena g next month lah.. tp kita ni period sekali ke, nak gi sesama berpegangan tangan, berpelukan bahu? hahahah... next month hupdate ye bila mu kena jajah!!

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive