Fadhilat Bercium, Wajib Di Baca

Thursday, March 04, 2010

Dari email yang aku dapat dan sangat menarik untuk di kongsi bersama. Tapi awas...hanya untuk pasangan yang sudah berkahwin saja yer. Yang masih berkasih-kasihan dan yang masih di alam pertunangan, di larang sama sekali...HARAM...(^_^)

lepas baca ni, ciumlah pasangan suami/isteri anda sblm gi keje, tak kisahlah sape2 leh start dulu..hehe..jgn segan2..byk fadhilatnyer...



Fadhilat Bercium???

Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit.Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

lagi... kelebihan berciuman .....

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah tiga kali per hari(setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolestrol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.

Selamat bercium-ciuman...jangan bercium di tempat awam udah lah yer, walaupon halal...ahaks...


You Might Also Like

14 comments

  1. ayat last tu x tahan!! selamat semua nye :P

    ReplyDelete
  2. wah....byk sungguh feadahnya..tatau plak sblom ni..nice sharing

    ReplyDelete
  3. hahaha
    kalau ini cium mulut ke cium pipi neh?
    :D

    ReplyDelete
  4. oh aktiviti bercium mmg wajib la utk kitorg tiap hari xkire masa dimana sahaja.. iye.. kalu nk takat comolot kat klcc tu mmg bese tapi xdek le nk buang tebiat mngada nk tayang suka suki kat org ramai.. maksudnye aktiviti comolot mmg kitorg pektiskan.. cuma rasenye tiada la dibuat dpn sami tapi sami suka gak la nk cium2 aku tapi dia gigit ade lah.. cemana tuh? bahye nye zzzzz

    ReplyDelete
  5. ada dlm women weekly bulan ni pasal yg panjang umur 5 thn.

    ReplyDelete
  6. Wow, xsangka banyak betul faedahnya. huhu

    ReplyDelete
  7. good info dear.. ;p
    hihihi, kena praktikn ni..
    btw, tqvm 4 sharing n salam kenal.. =D

    ReplyDelete
  8. HAS: Hehehe

    SHAHRINABD: Byk faedah kan, selalulah bercium lpas ni yer (^_^)

    ReplyDelete
  9. NURFAIZ: Klo ikut artikel ni macam cium mulut jer...ahaks...

    JOE: Amboi joe, nak kawin sbb nak cium² jer ker, bahaya tu...hehehe...

    ReplyDelete
  10. ELY: Bestnya aktiviti bercium ko ely, tak kira masa dan dimana saja...hehehe...aku nak kena ckp ngan yus gak nih. Amboi sami...rakusya sampai gigit²...wakakaka...

    MOMMYCT: Owh..

    ReplyDelete
  11. FAKHRUDDIN: Tak sangka kan, byk sgt faedah.

    LEILY: Hi! leily, sharing is caring, kena praktikkan slalu. Salam kenal juga (^_^)

    ReplyDelete
  12. yanggg.. nice info.. i nak cilok artikel ni bleh ke? tqqqq...

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive