Kalau rasa BADAN tu Berbau, silalah baca ☺☺

Tuesday, May 31, 2011

Makanan Penghilang Bau Badan


Bau badan merupakan masalah yang dapat menurunkan tingkat kepercayaan diri seseorang. Bau tidak sedap yang dikeluarkan dari tubuh adalah disebabkan kerana banyak hal.

Salah satu faktor yang menyebabkan bau badan adalah makanan. Jenis bawang-bawangan, kunyit, daging merah dan makanan pedas, merupakan makanan pemicu aroma yang tidak sedap. Untuk itu, Anda perlu mencegah makanan yang disebutkan tadi, setidaknya mengurangi makanan-makanan tersebut.

Namun, ada juga makanan yang dapat mencegah bau badan. Apa sajakah itu? Berikut empat makanan yang dapat memngurangkan aroma tubuh yang kurang sedap.

Tomato

Tomato merupakan antiseptik alami yang dapat membunuh berbagai macam bakteria, termasuk bakteria yang membuat tubuh beraroma kurang sedap. Bau badan boleh hilang dengan sering minum jus tomato. Disarankan minum jus tomato sebanyak tiga kali sehari. Jus tomato tidak hanya diminum, tapi boleh juga dicampurkan dalam bathtub, sebagai penambah ritual mandi Anda.

Teh hijau

Bau badan mungkin disebabkan oleh faktor lingkungan, seperti polusi, matahari dan debu. Bau badan karena faktor lingkungan dapat diatasi dengan bahan yang mengandung antioksidan. Antioksidan yang baik untuk mengalahkan aroma tidak sedap pada tubuh adalah teh hijau. Teh hijau juga memiliki aroma khas. Bila rajin meminumnya, maka bau segar dari teh hijau dapat keluar dari dalam tubuh.

Seleri

Daun seleri dapat melawan bau badan. Kandungan seleri dapat melawan racun yang ada di dalam tubuh penyebab bau badan. Jadi, jangan lupa memasukkan seleri dalam makanan sehat Anda.

Jus rumput

Jenis rumput tertentu dapat dijadikan sebagai minuman. Khasiat jus rumput dipercaya dapat mengatasi aroma tidak sedap pada tubuh.

Source: Email

You Might Also Like

11 comments

  1. bygkan if dlm lift..pitam kejap rsnye

    ReplyDelete
  2. thank's for sharing.. heee

    ReplyDelete
  3. teringat zaman belajar kat KL nun time tu naik bas mini wilayah (BMW)...mak aihhhh bila balik kelas berasak2 dgn org2 yg balik keje macam2 bau ada...tengit mengit...

    hehehe sekarang ni so far lom ada lagi yg terbau haruman yg sedemikian...;)

    ReplyDelete
  4. hukhukhuk....malu je kalo berbau :(

    ReplyDelete
  5. haha.baca jugak...wpun xtau ada BO tak

    ReplyDelete
  6. thanks for the info but body odour is also due to the type of food one consumes.

    ReplyDelete
  7. hi fiza..
    thanks singgah drop komen kt blog sy..salam kenal jugak :)

    ReplyDelete
  8. yessss..dapat pun komen..hehe... sangat2 suka entri ini walaupun setakat ni tak de prob..hehe

    ReplyDelete
  9. Salam.. Tq Fiza sebab sudi beri kata2 semangat.. Bagus tips ni. Tq for sharing..

    ReplyDelete
  10. bluerrkk..kt opis nia da jgk org tk suka pakai deodorant.. dah tu bau tu melekat kt opis wp org dh balik..aiyak

    ReplyDelete
  11. sangat suka dengan teh hijau, ia juga meningkatkan kadar metabolisme dlm badan

    ReplyDelete

Popular Posts

Labels

Blog Archive