DAPUR | Ruang Meraih Pahala ALLAH

Friday, February 07, 2014

Salam pagi jumaat yang penuh barokah. Sekejap jer dah jumaat kan. Pagi ni aku nak share satu info yang sangat berguna untuk kita amalkan. Info dari FB Pn Raudzah Roslan. Mungkin kita jarang praktikkan benda ni ketita memasak. Pasang niat ketika memasak kerana Allah. Bukan niat masak kerana suami dan anak². Bukan niat ketika memasak jer. Semua benda yang kita buat dan ada di sekeliling kita, niat kan kerana ALLAH. Besar ganjarannya bila niat itu kerana Allah. Itu yang aku dengar dalam IKIM fm. Ok...sambung cerita ☺

Wahai wanita solehah yang mendambarkan kasih sayang serta rahmat Allah.

Tahukah anda, di dapur adalah salah satu tempat untuk kita mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T? Ruang itu merupakan tempat muhasabah diri paling berkesan buat dirimu.

Pernahkah tubuh kita beristighfar banyak² apabila terpercik minyak panas ketika sedang menggoreng ikan?

Masya Allah tabarakallah! Mulai hari ini, jadikan ruang dapur  itu tempat kita beramal ibadat dan bertaubat. Berdoalah, berzikirlah  sambil berselang seli dengan Berselawat kepada Rasulullah SAW. Moga hati kita menjadi insan yang semakin dekat dengan Allah.

Sungguh...IA BUKAN SEKADAR RESIPI

Peringatan buat diri sendiri juga. Memang tak dinafikan, memasak juga boleh mendatangkan risiko jika kita lalai atau leka. 


Adab memasak untuk kita amalkan. 

Note: Rajin² lah ke darpur buat yang malas nak ke dapur tu yer ☺☺



You Might Also Like

26 komen

  1. alhamdulillah..setakat ni masih lagi rajin ke dapur walaupun hanya masak air je kdg2 tu. anak2 semakin membesar ni, diorg lg suka masakan ibu. nak xnak, mmg kena masak hari2..

    ReplyDelete
  2. ok, kena ubah niat mulai skang..slama nie dok msk sebab shuben & anak...salah niat ghupernya...TQ for sharing this info fiza...nak print out doa tu yee...hehehehe...

    ReplyDelete
  3. hehe maceh noqs atas peringatan ni..
    kenapa selama ni tak terpikir kannn..ini kalau kena minyak panas je seboleh2 nak menjerit sampai sekampung boleh dengar.. hehehhe

    ReplyDelete
  4. SALAM JUMAAT...INFO YANG BAIK NI...MASAK KERANA ALLAH KAN

    ReplyDelete
  5. Kalau Fiza nak tahu dapur kakak ada kakak tampal apa yg Fiza tunjuk itu. Kakak lekat kat fridge bahagian tepi senang nak nampak dan baca. Tapi dek kerana dah lama jadi kakak dah hafal. Lagipun doanya semua mudah...

    ReplyDelete
  6. insha Allah akan dapat pahala ibadah
    nice sharing fiza :)

    ReplyDelete
  7. insya'allah..selalu lupa jer..
    dah siap masak baru ingat..hahaha

    ReplyDelete
  8. senang jadi wanita ni.. memasak untuk suami dan anak-anak pun kita dapat pahala....

    ReplyDelete
  9. salam jumaat fiza..itulah kan..sambil2 kalut dengan anak kat dapur..ajaklah anak2 sama2 berzikir..tentu bahagia satu famili..

    ReplyDelete
  10. sama-2 kita praktikkannyer...insyaalah kita dapat manfaatnyer...

    ReplyDelete
  11. tp kan noks skg ni klu penat lepas keja mulalah mls nak ke dapur...ajak mkn luar...huhu
    lepas ni tak mo mls masak dah :-)

    ReplyDelete
  12. In Shaa ALlah. sama2lah kita... tq berkongsi yer. done nuffnang kat sini !

    ReplyDelete
  13. salam k.fiza..
    err..er... cma mmg jarang masuk ke dapur.. huhu..
    terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  14. Terima kasih berkongsi ilmu ni kak :)

    ReplyDelete
  15. Thanksfor sharing kak. Tidak sangka begitu bnyk doa yg kita baca dan raih pahala hanya dengan memasak..

    ReplyDelete
  16. Setuju.. mmg betul.. memasak utk keluarga tu pun dah dikira ibadah yg memastikan pahala... subhanallah..

    ReplyDelete
  17. betul tu.. masak dengan ikhlas, masakan kit ajadi lebih sedap :)

    ReplyDelete
  18. perkongsian yg menarik ni fiza..jika di amalkan segala doa2 ni..bertambah tambahlah sedap masakkan yg kita hidang kan untuk kuage..dah bertambah lah juga pahala kita kan ! :)

    ReplyDelete
  19. pernah save doa tu tp hilang bsama lappy tahun lepas. thanks sharing

    ReplyDelete


Baju Muslimah Kanak-kanak

Labels

Instagram

Facebook Page